מונטוורדי: יער רוחני האנסמבל הקולי יחד עם בארוקדה

by - 9:18


מונטוורדי: יער רוחני
Selva Morale E Spirituale
האנסמבל הקולי הישראלי וסולני תזמורת בארוקדה
מנצח אורח  סטיבן סלואן (ארה"ב-גרמניה)
3 קונצרטים: ברעננה, בחיפה ובתל אביב החל מתאריך 27/12

צילום ניב שמעון, SBPR


בשנת 1640, שלוש שנים לפני מותו, פרסם מונטוורדי את קובץ היצירות הדתיות החשוב ביותר מאז התהילים של 1610 בשם: "יער רוחני". בשיא כוחו ופרסומו, אחרי 27 שנים של עשייה מוסיקלית בוונציה, הוציא המלחין תחת ידו שפע נפלא של יצירות דתיות מלהיבות ומגוונות, להרכבים ומקורות טקסט שונים, הכוללים מדריגלים, מיסה, המנונים, מוטטים ומגניפיקטים. בקונצרט  Selva Morale E Spiritualeהאנסמבל הקולי הישראלי יחיה בפני הקהל את יצירת המופת הענפה והעשירה של גדול מלחיני הבארוק האיטלקי.

היצירה נחשבת כיצירה הבולטת והחשובה ביותר במכלול היצירות הליטורגיות שלי מונטוורדי. מאז שכתב אתVespro della Beata vergine  בשנת 1610 המוכרת בשם Vespers (תפילות הערבית).
אסופת היצירות הללו פורסמה בתיזמורים שונים ב- 1640 ו- 1641 היצירה Vespers נכתבה לבקשתו של ויצ'נזו גונזאגה, הדוכס של מנוטבה. Selva Morale E Spirituale נכתבה בסאן מרקו בונציה, בה כיהן מונטוורדי כמנצח ומלחין, משנת 1613. היצירה הוקדשה לאלאונרה גונזאגה, והיא פורסמה כשמונטוורדי היה כבר בן 74.

קלאודיו ג'ובאני אנטוניו מונטוורדי, נולד בשנת 1567 ונפטר בשנת 1643. הוא היה מלחין פורה, נגן כלי קשת ומנצח מקהלה. וכתב מוסיקה דתית וחילונית. למונטוורדי היה חלק חשוב בפיתוחו של ז'אנר האופרה. הוא נחשב לדמות מפתח במעבר בין מוסיקת הרנסנס לבין מוסיקת הבארוק.
המלחין יליד קרמונה, החל את דרכו המוסיקלית בחצר הדוכס ממנטובה. אחר כך עבר לרפובליקת ונציה והיה המנצח של הקאפלה בכנסיית סאן מרקו. מאוצר מכתביו שנותר לאחר מותו ניתן היה ללמוד הרבה על עולמם של המוסיקאים האיטלקיים באותה תקופה, כולל בעיות הפרנסה, התמודדות עם פטרונים שונים וכמובן הפוליטיקה באותה עת, המוסיקלית והכללית.
רבות מן היצירות של מונטוורדי אבדו, אך לאחר מותו נותרו תשעה ספרים של מדריגלים, יצירות דתיות רבות, ושלוש אופרות שלמות. האופרה שכתב בשנת 1607 "אורפיאו" היא המוקדמת ביותר מן הז'אנר הזה שעדיין מועלית על הבמות. בראשית המאה העשרים זכו יצירותיו לגילוי מחודש וחשיבותו והשפעתו על ההיסטוריה של המוסיקה האירופאית הוכרה. עד היום את יצירותיו השונות מרבים לנגן ולהקליט. 

המנצח האורח סטיבן סלואן נולד בארצות הברית. הוא המנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית של בוכום והיה המנהל המוסיקלי של פסטיבל ספולטו, המנהל האמנותי של אופרה נורת' בלידס, המנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית של המלחינים האמריקאים והמנצח הראשי של התזמורת הסימפונית של סטאבאנגר. הוא ניצח על אינספור הפקות אופרה בכל רחבי העולם כולל החיילים (צימרמן) בפסטיבל לינקולן סנטר בניו יורק, נישואי פיגרו (מוצרט) באופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדוןגרנדל (גולדנטל) בלוס אנג'לס, אנה ניקול (טורנאייג') באקדמיה למוסיקה של ברוקלין, מחכים לגברת מונרו (דה ראף) באמסטרדם, מקבת (ורדי) בשטוטגרט, האהבה לשלושה תפוזים (פרוקופייב) בברלין, והפקה של שתי האופרות טירתו של כחול הזקן (ברטוקודידו ואניאס (פרסל) בפרנקפורט ובלוס אנג'לס. הוא ניצח על תזמורות סימפוניות ועל תזמורות נוער רבות באינספור קונצרטים בכל רחבי העולם.

באופרה הישראלית ניצח על הפקות: דולי הפנינים (2016), ינופה (1996), הספר מסוויליה (1995), ינופה (1993), הספר מסוויליה (1993)


האנסמבל הקולי הישראלי אשר חוגג 24 שנה לקיומו, ממשיך מסורת ארוכת שנים של איכות בלתי מתפשרת ורפרטואר מרתק. מאז נוסד בידי יובל בן עוזר, כבש את מקומו כגוף הקולי המקהלתי הקאמרי המוביל בישראל ואף זכה בפרסים ראשונים בתחרויות בינלאומיות למקהלות במלטה  בספרד  ובבלגיה (עד שהוגדר כמקהלה מקצועית- המנועה להשתתף בתחרויות).
האנסמבל, המורכב מזמרים מקצועיים, מופיע במיטב האולמות והפסטיבלים בארץ בסדרת קונצרטים משלו וכן עם התזמורות המובילות בארץ, כשהוא זוכה להצלחה הן בקרב הקהל והן בקרב מבקרים ומוסיקאים. רפרטואר המוסיקה הקאמרית הקולית של האנסמבל משתרע ממוסיקת ימי הביניים ועד למוסיקה בת זמננו ובכלל זה יצירות אוונגרדיות והקלטות פס-קול לסרטים.
האנסמבל הקולי הישראלי מופיע עם התזמורות המובילות בישראל ובהן הפילהרמונית הישראלית, הקאמרטה הישראלית ירושלים, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. לצד ההופעות תחת שרביטו של בן עוזר, האנסמבל מופיע עם מנצחים מן השורה הראשונה בעולם: פרידר ברניוס, ג'ון פול, אנדרו פארוט ואנתוני רולי. האנסמבל משתתף באורח קבוע בסדרות קונצרטים בערים הגדולות בארץ והוא נטל חלק בשלושה ביצועי בכורה בפסטיבל ישראל.  כמו כן השתתף בפסטיבלים בינלאומיים בפורטוגל, גרמניה, צרפת, לוקסמבורג, סרדיניה, סלובניה קוריאה ועוד. האנסמבל הקולי נתמך על ידי מינהל התרבות במשרד התרבות והספורט.
זמרים:
סופרן: תום בן-ישי, נעמי בריל-אנגל, טליה דישון, נאוה סהר, אירה קלכמן
אלט: עדית ביגל, ערה גבעוני, תמר לנדסברג-יקרביץ', אביבית הוכשטטר
טנור: אורי בצ'קו, גבריאל גולר, עודד עמיר, טל קוך
בס: יואב אסינג, יואל סיוון, דניאל פורטנוי, רונן רביד
יובל בן עוזר מנהלו מוסיקלי של האנסמבל, מהבולטים שבמנצחי המקהלה בישראל.  כמנצח אורח ניצח על כל התזמורות החשובות בישראל ועל תזמורות ומקהלות באירופה ובדרום אמריקה. כמנצח המקהלה עבד בקונצרטי הפילהרמונית תחת שרביטיהם של גדולי המנצחים בעולם: זובין מהטה, ג'יימס לוויין, דניאל ברנבוים, אנטוניו פפאנו, דניאל אורן וג'וזפה סינופולי. יובל בן עוזר משמש גם כמנהל המוסיקלי של  מקהלת הקבוץ הארצי ומגיש תוכנית "מקהלות" בקול המוסיקה.  בנוסף לאלו, הוא יועץ ומרצה מבוקש בארגונים עסקיים בנושאי מנהיגות ועבודת צוות כחלק מתוכנית ייחודית המשלבת מוסיקה וניהול.
מונטוורדי: יער רוחני
האנסמבל הקולי הישראלי בליווי סולני בארוקדה יחיו בפני הקהל את יצירת המופת הענפה והעשירה של גדול מלחיני הבארוק האיטלקי  
המשכן לאמנויות רעננה             27/12/18, 20:30

הכנסיה היוונית אורתודוקסית בחיפה  28/12/18, 12:00 טלפון 04-8363804
מוזיאון תל אביב לאמנות           29/12/18, 20:30   

לפרטים נוספים ולהזמנת כרטיסים כנסו לאתר האנסמבל הקולי הישראלי.

You May Also Like

0 comments

תגובות