ארעיות - עבודות בחומר - גלרית חנקין בחולון

by - 16:56


ארעיות
עבודות בחומר
תערוכה חדשה לאמנית דנה לוי
במסגרת העונה הישראלית לעיצוב, חולון
"האמת הבסיסית הינה כי כל קיומנו משתנה, חולף, ארעי, היה לרגע ונעלם.  לפי בודהה ברגע שנקבל אמת זו, יוקל סבלנו ונקבל את העולם כמות שהוא"(דנה לוי)
גלריה חנקין בחולון
פתיחה: 3.5.2018
נעילה: 2.6.20
גלריה חנקין בחולון
 
ארעיות -  מיצב העיר - קרדיט צילום טל סיוון - צפורן
המושג "ארעיות", המשמש השראה לתערוכה זו, שואב את משמעותו בעיקר מתוך הבודהיזם. לפיו, האמת הבסיסית הינה כי כל קיומנו משתנה, חולף, ארעי, היה לרגע ונעלם. בודהה מוצא כי העולם הינו מערכת דינמית של השתנות מתמדת, בה כל הדברים מופיעים ונעלמים כלעומת שבאו. לפיו, ברגע שנקבל אמת זו, יוקל סבלנו ונקבל את העולם כמות שהוא.
גם הפילוסוף היווני הרקליטוס טוען כי העולם משתנה ונע כל הזמן ושינוי מתמיד זה הוא חלק ממהותו. ובהקשר זה הוא אומר: "אינך יכול להיכנס לאותו הנהר פעמיים". לפי הרקליטוס  ההשתנות היא חלק מהמהות; גם הנהר וגם האדם משתנים כל הזמן.
ברוח רעיונות אלה תציג הפסלת והמעצבת הקרמית דנה לוי את תערוכתה החדשה "ארעיות- עבודות בחומר"- ובה  סדרות של עבודות המבטאות נקודות מבט שונות על המושג "ארעיות".
התערוכה תפתח בגלריה חנקין בחולון ב-  3.5.2018 ותמשך עד ה- 2.6.18.
המוטיב העיקרי בעבודתה הוא התייחסות לשכבות ולרבדים באופנים שונים: חומר, צבע, והדפס. שני מוטיבים חשובים נוספים המשתלבים אתו הם בתים ועצים, שמבטאים באופן חלקי את המתח בין טבע לסביבה אורבנית
ביצירות שלה משלבת דנה לוי בין מדיומים בתוך העולם הקרמי: בין האבניים למשטחים. מורכבות השכבות בכלים, מאפשרת למתבונן גילוי של רבדים שונים, פרשנות משלו וחיבור ממקום אישי. במקביל, היא מנסה לייצר מתח והרמוניה בין העבודה המוקפדת מבחינה טכנית לבין החופשיות והקלילות שבאים לידי ביטוי בשימוש מגוון בטקסטורות ובטכניקות צביעה.
התערוכה מורכבת מסדרות של עבודות:
מיצב העיר מציג עיר "מקולקלת" וגוססת. עיר הנמצאת בתהליך של שינוי. בניינים שניתן לראות כי בעבר היו מרשימים ועוצמתיים הם כיום מעוותים, מפורקים, מוזנחים ונוטים ליפול. כמו העיר, כך גם החיים המאכלסים אותה: עוברים שלבים או שינויים, משקפים את אופייה של החברה המתגוררת בבתים אלה; האם מלוכדת או מפולגת, האם מבינה את הסובב אותה או מתכחשת לו?
סדרת העבודות הסדוקות מבטאת את היעדר השלמות והיעדר האפשרות להיאחז בקיים משום שהקיים יכול להשתנות בשבריר שניה, להיסדק ולהישבר. הסדקים בחומר מהווים ביטוי לחוסר השלמות ולהשתנות המתמדת של החיים. ברגע שנקבל את חוסר השלמות, נחיה בשלווה גדולה יותר.
סדרת הכלים הלבנים מייצגת חומר שברירי ובו עקבות חומרים אחרים, שונים - צמחים או חפצים - אשר הוטבעו בתוכו והשאירו את חותמם. העקבות אינן מושלמות אך הן קיימות. הן משולבות בחומר ומהוות חלק בלתי נפרד ממנו למרות השונות. הסדרה הינה משל לחיינו השבריריים שבמהלכם כל אירוע, אדם או מקום יכולים להטביע את חותמם ולהשפיע, לטוב ולרע. חוטי נחושת דקיקים משולבים בחלק מהעבודות בסדרה ומסמלים את שבריריות החיים. קיומם של החוטים ברור לעין ויחד עם זאת הם לא פוגמים בשלמות העבודה, בדיוק כפי שמהמורות החיים הם חלק אינטגרלי מהם ולא מרסקים אותם. את הכלים הלבנים מלווה גם סדרת הדפסים לא מושלמים של עצים, המנכיחה את האירועים המתערבים בחיינו באופן כזה שאיננו יכולים להתעלם מהם.
סדרת המפות המוטבעות מייצגת עולמות גדולים שנראו בלתי פגיעים ובלתי הפיכים אולם אירועים עוצמתיים ובלתי צפויים שינו אותם מהיסוד. אימפריות, מדינות וגבולות ששלטו בעולם נדמו כנצחיים, אך אירועים שונים הפכו אותם לבלתי רלוונטיים. ההטבעה המטושטשת הינה זיכרון לעולמות שהיו ונעלמו. 
"הסטודיו הוא אחד המקומות בהם תפיסת הארעיות נוגעת בי אומרת דנה לוי ומוסיפה "היא מלווה אותי במפגש שלי עם רעיונות חדשים, עם חומרים ועם תהליך העבודה עצמה. אבל הרעיון של ארעיות לא נשאר רק שם. הוא חלק ממני כאישה בכל מעגלי החיים. למדתי בודהיזם ונמשכתי לעקרונות החשיבה הבודהיסטית, בכלל זה רעיון הארעיות. העמקתי עם תרגול רב שנים של יוגה, מדיטציה וקריאה של טקסטים בודהיסטים, מתוך רצון להפנים את הרעיון. באופן זה הושפעה היצירה שלי מעקרון הארעיות, גם בתהליך היצירה וגם בתכניה".
דנה לוי ילידת 1966, חיה ויוצרת בקרית אונו. עבודתה מתמקדת בעיצוב, פיסול ויצירה קרמית. בוגרת לימודי תעודה בעיצוב פנים מאורט סינגלובסקי (2003). הייתה שותפה בקואופרטיב של אמנים בתחום הקרמיקה ובית ספר מקצועי בסן דייגו, קליפורניה –"Clay Associates"  (1991-1997). בעלת תואר ראשון בקולנוע וטלוויזיה מאוניברסיטת תל אביב (1990). כיום, לומדת לתואר שני באמנות באוניברסיטת תל אביב.

גלריה ע"ש חנקין
רחוב חנקין 109,חולון,
טלפון: 035590021
שעות פתיחה:
א-ה 13:00-10:00, 19:00-16:00
שישי 13:00-10:00
שבת 14:00-10:00

הכניסה לגלריה הינה ללא תשלום

You May Also Like

0 comments

תגובות