ים של פלסטיק

by - 16:59


יום כדור הארץ עצוב - תוך 3 עשורים, כמות הפלסטיק בים תהייה שקולה למשקל היצורים הימיים בו

באירוע אקדמי של ביה"ס למדעי הים במכמורת, המרכז האקדמי רופין, בשיתוף שגרירות ארה"ב בישראל, צוין יום כדור הארץ, תוך הצגת תחזית קודרת על פסולת הפלסטיק המזהמת את הים
לדברי צ'אק אשלי נספח לענייני סביבה, מדע, בריאות וטכנולוגיה בשגרירות ארה"ב בישראל: "לפי ההערכות הנוכחיות יש כ- 150 מיליון טונות של פסולת פלסטיק באוקיינוס, והאנושות מוסיפה עוד 8 מיליון טון מדי שנה"
6036 - אירוע יום כדור הארץ בשיתוף שגרירות ארהב, בביהס למדעי הים רופין, צלם רן אליהו

המרכז האקדמי רופין בשיתוף שגרירות ארה"ב, ציינו ביום ראשון (22.4) את יום כדור הארץ, באירוע אקדמי מיוחד, בביה"ס למדעי הים קמפוס מכמורת. האירוע התקיים במעמד: צ'אק אשלי נספח לענייני סביבה, מדע, בריאות וטכנולוגיה בשגרירות ארה"ב בישראל, פרופ' אברהם חפץ, דיקן ביה"ס למדעי הים רופין ובהשתתפות: פרופ' ג'נה ג'מבק, חוקרת בינלאומית, מומחית במיקרו פלסטיקה באוקיינוסים, מביה"ס להנדסה מאוניברסיטת ג'ורג'יה, ד"ר יאיר סוארי, מומחה להתנהגות ים ודוקטורנט תום טופז מביה"ס למדעי הים רופין, חוקרים וסטודנטים.
                   
האירוע המיוחד נפתח בסיור מדעי לאורך נחל אלכסנדר על ידי ד"ר יאיר סוארי, שהסביר תופעות מעניינות במערכת האקולוגית, עליית מפלס הים והרס קו החוף הקשורות להתחממות גלובאלית. בנוסף, ד"ר סוארי, הציג מחקר חדש על מזהמים אורגניים בנחל אלכסנדר, הנמצא באזור עירוני וחקלאי. לדבריו הנחל סובל מכ- 50 מזהמים בהם שאריות של תרופות וחומרי הדברה כמו קוטלי חרקים, עשבים ופטריות. המחקר מציג את מורכבות הבעיה ודן בסוגיה האם ניתן כבר לקבוע את היקף הנזק וההשלכות לטווח ארוך.

מחקר נוסף שהוצג באירוע הסביר את אפיון הבעיות ודרכי ההתמודדות, עם חדירת מי ים הגורמים לחוסר חמצן מתמשך באסטואר של נחל אלכסנדר. כמו כן, את הצורך בהפסקה מוחלטת של הזרמות מי קולחים הפוגעים במערכת האקולוגית של נחל אלכסנדר שאינה מתפתחת.
 
פרופ' ג'נה ג'מבק חוקרת בינלאומית, מומחית במיקרו פלסטיקה באוקיינוסים, מביה"ס להנדסה מאוניברסיטת ג'ורג'יה הציגה באירוע נתונים מדאיגים העוסקים בהשלכת פסולת פלסטיק לאוקיינוסים וההשפעות בסביבה הימית . לדבריה, "אם אנחנו רוצים להוריד את זיהום הפלסטיק באוקיינוס לאפס, אנחנו צריכים להפחית את הצריכה במוצרים חד פעמיים ולנהל את הפסולת שלנו כראוי". ג'מבק סיפרה כי באוניברסיטה ג'ורג'יה עובדים על עיצוב מחדש של מוצרים לא מזיקים לסביבה ופיתוח החומרים חדשים שיהוו תחליף לפלסטיק במטרה לצמצם את פסולת הפלסטיק.

צ'אק אשלי נספח לענייני סביבה, מדע, בריאות וטכנולוגיה בשגרירות ארה"ב בישראל: "בשנת 2014 השיקה ארצות הברית את "האוקיינוס ​​שלנו"- סדרת כנסים בינלאומיים בעלי עניין רב, כדי לטפל באיומים על האוקיאנוסים שלנו, כולל פסולת ימית מפלסטיק. לפי ההערכות הנוכחיות יש כ- 150 מיליון טונות של פסולת פלסטיק באוקיינוס, והאנושות מוסיפה עוד שמונה מיליון טון מדי שנה. ללא נקיטת פעולה, עתיד להיווצר מצב של הצטברות כמויות רבות יותר של פלסטיק מאשר משקל דגים באוקיינוס ​​עד 2050. שגרירות ארה"ב בישראל, הזמינה את ד"ר ג'נה ג'מבק מומחית ברמה בינלאומית ומהנדסת הסביבה באוניברסיטת ג'ורג'יה בארה"ב, להיפגש עם סטודנטים ומדענים ברחבי ישראל ביום כדור הארץ 2018 על מנת להדגיש את הצורך הדחוף לפעולה. מומחים וסטודנטים אמריקאים וישראלים צריכים לעבוד יחד. לחינוך למען הסביבה יש תפקיד חשוב להצלחה ארוכת טווח".

פרופ' אברהם חפץ, דיקן ביה"ס למדעי הים רופין: " ביום כדור הארץ אנו חייבים לזכור שהים הוא גדול אבל לא נצחי ועלינו לשמר עליו כמקור החיים על פני כדור הארץ. נפחו הגדול של הים מקנה את האשליה שהוא בלתי נדלה וגם חסין מפני זיהומים, אבל לא כך הדבר. זבל הפלסטיק הגדול מכער את הים ואת החופים אליהם הוא מגיע אחרי סערות. הפלסטיק משתלב יפה בפלנקטון, אבל בניגוד לפלנקטון המהווה את החוליה הבסיסית של שרשרת המזון בים המיקרופלסטיקים מזיקים ביותר. הם נשאבים לקיבת הדגים, הלוויתנים ודומיהם הניזונים מפלנקטון, שוקעים בקיבה ומהווים סכנת חיים לאלו שבולעים אותם".

בית הספר למדעי הים של המרכז האקדמי רופין, הפועל למעלה מ- 20 שנה במכמורת, הינו המוסד האקדמי היחידי בישראל המעניק תואר ראשון BSc ותואר שני מחקרי MSc  במדעי הים (כולל תזה). במקום נערכת פעילות מחקרית ענפה על הסביבה הימית והחופית של הים התיכון ומאות הסטודנטים לומדים נושאים כגון: חקלאות ימית, ביוטכנולוגיה, אוקיינוגרפיה ושימור הסביבה הימית. כחלק מהכשרתם כחוקרים ימיים, לומדים הסטודנטים שיט (סקיפרים), צלילה וצלילה מדעית.

You May Also Like

0 comments

תגובות