נוכחות
והיעדר: הרצאה של פאולינה אגלה פוקיטה אוצרת הביאנלה
ה-11 של קובנה
וסיור בתערוכה נאו-אנדרטל
יום רביעי 8/3/18 19:00
במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית חולון
יום רביעי 8/3/18 19:00
במרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית חולון
![]() |
Juozas Zikaras Freedom_photo Kotryna Zemaityte |
בהרצאה תציג פוקיטה את ההקשר הפוליטי של אנדרטאות בליטא כיום, את
התפיסה של הביאנלה ומימושה, והתגובות הציבוריות לביאנלה. לפני ההרצאה יערך סיור
בתערוכה עם אודי אדלמן, אוצר התערוכה.
פוקיטה למדה אמנות בווילנה ולונדון, היא אמנית, סופרת מסות,
פרשנית תרבותית
והאוצרת הביאנלה ה-11 של קובנה
(ליטא). הביאנלה באוצרותה הורכבה מסדרה של התערבויות במרחב הציבורי העוסקות
ב(אי)אפשרות של אנדרטה.
במסגרת הפרקטיקה החזותית שלה פוקיטה עוסקת בהתערבויות תלויות מקום,
צילום ווידאו. מרחב היצירה שלה פואטי ואירוני, הומוריסטי וביקורתי. היא משנה
ומעוותת זוויות מבט ומשמעויות, מטילה בספק אמיתות שאנו מורגלים בהן, ומפרקת
מיתוסים וקלישאות תרבותיות.
פוקיטה ניצבת כאופוזיציה לשיח הדומיננטי. אסטרטגיות הפעולה שלה
מאופקות במודע, כמעט בלתי נראות. נמשכת לשולי ולבנאלי, משקמת את מה שנראה חסר
חשיבות ונחות, אך מאוד אנושי.
התערוכה נאו-אנדרטל
עוסקת בהיסטוריה של אנדרטאות במרחב הציבורי הישראלי ובנוכחות שלהן בימינו.
אנדרטאות מופיעות במרחב המקומי כחלק
בלתי נפרד מהנוף העירוני וכניסיון ליצור מוקדי התכנסות של הנצחה וזיכרון לאומי. הן
מהוות חלק מבניית האתוס הציוני ומתארות מלחמות, ניצחונות, אסונות ושכול, או
מנציחות אירוע או אדם בודד.
בעבור האמנים המשתתפים בתערוכה
אופן הופעתן של האנדרטאות הוא חומר גלם לעיסוק עכשווי בהיסטוריה, זיכרון ומיתוס,
כמו גם בבחינת החומריות שלהן, צורתן וחוויתן. מרבית העבודות נוצרו במיוחד לתערוכה
זו.
האמנים המשתתפים: יוחאי אברהמי, טל אלפרשטיין ויוליה
טורבן, ליאור גריידי, דרורה דומיני ופראנס לבה-נדב, אסף עברון, פנחס עשת, יעל
פרנק וזוהר גוטסמן, רונה שטרן, ארכיון אדריכלות ישראל (אא"י), צבי אלדובי,
דוד אנטול ברוצקוס.
Paulina Eglė Pukytė (b. 1966, Vilnius) studied art in Vilnius and London and
divides her time between the two cities. She is an artist, writer, essayist
and cultural
commentator. In 2017 she curated the 11th Kaunas Biennial, an exhibition
of site-specific interventions concerned with (im)possibility of a monument. She writes critical and
satirical articles on cultural issues, and has published a collection of essays
and two experimental fiction books. In her visual art practice she makes
site-specific interventions and still and moving images, often using found artefacts,
such as objects, images and texts. Comic and tragic, critical and poetic, Pukyte’s
work twists perspectives and meanings,
deconstructing socio-ideological myths and socio-cultural clichés. She is
interested in flaws of perception and memory, and employs chance and coincidence in her
work. Her art strategies are often consciously restrained, almost invisible, she
is drawn to the marginal, even banal, rehabilitating what is seemingly
unimportant and “inferior” but terribly human.
0 comments