מוזיאון העיצוב חולון מציג: מחבואים - מרטן באס

by - 17:45


באס מגיע לעיר!
מוזיאון העיצוב חולון מציג:
מחבואים - מרטן באס

תערוכת יחיד של המעצב ההולנדי מרטן באס
מהמעצבים הצעירים המשפיעים ביותר של זמננו 
המעצב הצעיר ביותר שקיבל את פרס השנה ביריד העיצוב Design Miami ועד מהרה הוזמן לשתף פעולה עם חברות כמו: לואי ויטון, סברובסקי ודיור. עבודותיו מוצגות באוספים פרטיים וציבוריים בהולנד ובארצות נוספות, וביניהם המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון
התערוכה מציגה את העבודות החשובות והמדוברות ביותר שלו,
החל משעוני האורלוגין "זמן אמיתי" שבהם באס עצמו כותב ומוחק את השעה, וכלה בקרקס הדקדנטי "באס הגיע לעיר", שבו מרטן באס כמנהל קרקס מתריס כנגד תפיסות מקובלות בעולם העיצוב.

ועד הרהיטים "האיקוניים" השרופים של גדולי המעצבים שהציג כפרויקט גמר
לצד התערוכה תוצגנה שתי תערוכות נוספות :
״מכונות זמן" - 25  עבודות של מעצבים ישראלים העוסקות בזמן, ועושות בו שימוש כחומר או כיוצר שותף, מתוכן 10 עבודות חדשות שנוצרו במיוחד עבור התערוכה.
"עובדים ביחד: עיצוב והנדסה"  תערוכה ראשונה מסוגה בארץ- תוצר של שיתוף פעולה בין חברת Dyson לבין מוזיאון העיצוב חולון. התערוכה מזמינה את המבקרים למסע דרך נקודות ציון ופריצות טכנולוגיות המשלבות בין עיצוב לבין הנדסה, מתוך עבודתו של סר ג'יימס דייסון (James Dyson) ושל חברת דייסון (Dyson) שבבעלותו. 
פתיחה: 27.11.18
באס הגיע לעיר, 2014, מרטן באס. צילום אדריאן ואן דר פלו


"הקודים האסתטיים כל כך צפויים ואנשים מתקשים לשנות אותם.
אני, מאידך, לא רוצה להיצמד למוכר ולקיים, אלא להמשיך הלאה ולשנות - כמו במוסיקה כשצירופי התווים משתנים ומפתיעים כל פעם מחדש, או כמו בטבע שמתחלף מעונה לעונה ומשנה לשנה" (מרטן באס)
מוזיאון העיצוב חולון יציג תערוכת יחיד למעצב ההולנדי מרטן באס - מהמעצבים הצעירים המשפיעים ביותר של זמננו. באס ידוע בגישתו הלא שגרתית לחומרים ולתהליכי ייצור כמו גם בסגנונו התיאטרלי והמוקצן שמזגזג בין עיצוב לבין אמנות.
התערוכה מחבואים - מרטן באס שתפתח ב-27.11.18 מגיעה ממוזיאון חרונינגר שבהולנד ומותאמת לחללי מוזיאון העיצוב חולון.
אוצרים: מרק וילסון, סו-אן ואן דר זייפ
" מרטן באס, הוא אחד המעצבים הצעירים המעניינים ביותר הפועלים היום. שם התערוכה – מחבואים – בעברית אינו משקף לחלוטין את המקור האנגלי HIDE AND SEEK הכולל את פעולות ההתחבאות והחיפוש. פעולות אלו מבטאות יותר מכל את עבודתו של באס על החמקמקות והמשחקיות שבה, כמו גם על החקרנות והחיפוש.
מרטן באס משחק עם העולם סביבו. נע בין קיצוניות, בין הצורך להקפיא את הזמן לבין הצורך "לשרוף" אותו, ובין עיצוב לאמנות. הוא מחליף חומר בחומר, דמות בדמות ומערער את תפיסת המציאות שלנו." (מיה דבש, אוצרת ראשית, מוזיאון העיצוב חולון) 
מרטן באס (40) פרץ לתודעה בשנת 2002 כאשר יצר את הסדרה עשן, שאותה הגיש בתור עבודת הגמרבאקדמיה לעיצוב איינדהובן. תהליך העבודה התמקד בשריפת רהיטים שונים, שאותם שיחזר והשמיש באס מחדש באמצעות דבק אפוקסי. סדרה זו יצרה סנסציה בסצנת העיצוב העולמית וביססה את מעמדו של באס כמעצב חשוב בדורו.
עבודותיו מגוונות וכוללות רהיטים, אובייקטים, מיצבים, עבודות וידאו, ומיצגים. בשנת 2009 הוא הפך למעצב הצעיר ביותר שקיבל את פרס השנה ביריד העיצוב Design Miami. ועד מהרה הוזמן לשתף פעולה עם חברות כמו: לואי ויטון, סברובסקי ודיור. עבודותיו מוצגות באוספים פרטיים וציבוריים בהולנד ובארצות נוספות, וביניהם המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, והרייקסמוזיאום באמסטרדם.
גוף עבודותיו של באס מקנה לו מעמד מיוחד החורג מגבולות עולם העיצוב. לתפישתו, העיצוב מקנה לו את האפשרות לתת ביטוי אמנותי לכוח הדמיון, ולא רק את היכולת לעצב את המוצר הפונקציונאלי ביותר. הוא מרבה לדון ולבחון נושאים כמו זמן, ארעיות, זיכרון וציפיות באשר לעתיד.
התערוכה הנוכחית מחבואים - מרטן באס, תערוכת היחיד המשמעותית ביותר שלה זכה עד כה, היא הזדמנות להתבונן באופן כולל ומקיף על גוף העבודות שלו.
הסדרה עשן:
הקריירה של מרטן באס החלה במעשה יוצא דופן של שריפת רהיטים. כחלק מפרויקט הגמר שיצר בסיום לימודיו, איתר באס באינטרנט מספר רהיטים אנונימיים מתקופת הבארוק, שאותם שרף באופן חלקי. לאחר השריפה החלקית ציפה את האובייקטים החרוכים והשבריריים בשכבות רבות של דבק אפוקסי שקוף, שחיזק אותם ואפשר להם לשמש שוב כרהיטים. כך נוצרה הסדרה עשן, שעוסקת בהיסטוריה החבויה של אובייקטים וחותרת תחת התפיסות המקובלות של יופי, ערך ושימור.
הסדרה אם יש עשן...:
סדרה זו הוצגה לראשונה בשנת 2004 בגלריית העיצוב המוערכת "מוס" בניו יורק וזכתה לפרסום רב.
העבודות בסדרה הן כולן "קלאסיקות" מעולם העיצוב: רהיטים שעוצבו במקור על ידי מעצבים וארכיטקטים מפורסמים – ושזכו גם הן ל"טיפולו" של מרטן באס. אוסף הרהיטים המוצג בתערוכה הנוכחית, מהווה מעין תקציר להיסטוריה של העיצוב – החל במתלה המעילים האלגנטי "טונט", העשוי מפיסות עץ שכופפו בתהליך שנתפס בזמנו כרדיקלי, וכלה בכיסא "היל האוס" של הארכיטקט הסקוטי צ'רלס רני מקינטוש והמנורה "טליסיין
III" של הארכיטקט האמריקני פרנק לויד רייט, ועוד.
הסדרה חמר:
הסדרה מתמקדת בחוסר שלמות, שנדמה כי נובע מתהליך עבודה ספונטני ומגושם קמעא ומבטאת את חיפושו של באס אחר דרך אישית להפיק את עבודותיו. כל אחד מהאובייקטים פוסל ידנית, וטביעת היד של המעצב ניכרת באופן ברור במרקם של כל פריט, לעיתים עד לכדי הופעתן של טביעות אצבע הנותרות בחומר. סגנון העיצוב הבלתי-אמצעי, שהוא תוצאה של עבודה ידנית, מהווה ניגוד לשיטות הייצור הדיגיטליות המתקדמות הנהוגות כיום ולאסתטיקה הנקייה והבלתי אישית המאפיינת אותן.
הסדרה מחבואים: שמונה סרטונים בהם מוצגות סצנות שונות המאפשרות לחזות בבאס בשעת עבודה. בכל אחת מהן משחק תפקיד אחר: באחת אדם שראשו חבוש, באחרת כוכב מדיה ובאחרונה פרופסור התר אחר רעיונות חדשים. אחדות מן הסצנות בעלות גוון סוריאליסטי, שמצליח לבלבל את הקהל, המנסה ללא הצלחה להגדיר ולקטלג את המעצב.
הסדרה באס הגיע לעיר (2014)
מדי שנה מתקיים במילאנו יריד העיצוב החשוב בעולם. עם השנים מושך אליו היריד כמות גדולה של מבקרים, נדמה כי אין כבר חשיבות לשאלה האם מדובר בעיצוב בעל ערך, אלא בכמות הלייקים שזוכה פרויקט כזה או אחר ברשתות החברתיות, טוען באס.
את הביקורת שלו ביחס לאירוע החליט באס להביע באמצעות הופעת יחיד שעושה שימוש באלמנטים מתוך עולם הקרקס - באס עצמו בחר להופיע כמנהל הזירה. מיצג זה, ברוח ה׳קמפ׳, לועג לרעיונות הרווחים בנוגע ליצירתיות, מתריס כנגד מוסכמות עיצוביות ושיפוט אסתטי המבוסס על קריטריונים שנקבעו מראש.
תערוכה זו זיכתה את באס בפרס "התערוכה הטובה ביותר".
הסדרה כמעט שוויון
ייצור הרהיטים בסדרה זו נעשה בהשראת רישומים דו ממדיים, מהירים ומלאי דמיון שצייר באס כמחווה לפשטות הווירטואוזית של המאייר דיק ברונה. השפה הוויזואלית של הרהיטים פשוטה ומזכירה ציורי ילדים, אך מדובר ברהיטים מורכבים למדי: החומר - ברונזה, הוא חומר יקר, כבד, קר וקשה לטיפול המעניק לצורות החביבות והתמימות למראה מעין הדרת כבוד. כמו כן, תורמת למורכבות העובדה כי חלקם העליון של הארונות כבד יותר מחלקם התחתון - אך הם אינם נופלים ומצליחים להתנגד לכוח המשיכה.
הסדרה אבקש את תשומת ליבכם (2017) בתמיכת ג'יי.סי.פי. לנסוולט
רמקולים ומגאפונים מסמלים במידה רבה את העידן הנוכחי. נדמה  כי אם לא נתרכז, החיים יהפכו במהרה לערב-רב של קולות, דעות, עובדות וחידושים המקשים יותר ויותר על ההבחנה בין עובדות ובדיונות. ריבוי קולות זה מייצג רבגוניות, אך לעיתים נדמה שקשה לשמוע את קולנו שלנו מבעד לכל הקולות האחרים.

עבודותיו של באס עוסקות בתהליך שבו מתפתח ומתעצב קול בעל חותם אישי. באס מרבה לשתף פעולה עם מעצבים ואמנים מתחומים שונים. הוא מקבל בברכה את החיכוכים שיוצרים מפגשים אלה, ומשתמש בהם כדי לחדד את רעיונותיו. עבודה זו היא מחווה לסוג כזה של רבגוניות ואותנטיות, ומעודדת את כל המשתתפים לגלות את קולם הייחודי.
הסדרה זמן אמיתי (2009)
הזמן הוא מרכיב מרכזי בעבודותיו של באס, והוא מעניק לו ביטוי חזותי ייחודי בסדרת השעונים זמן אמיתי - סדרה של עבודות וידאו שאורך כל אחת מהן הוא 12 שעות, במהלכן מייצגים שחקנים את השעה בדרכים שונות, כמו: ציור או הזזת מחוגי השעון קדימה באמצעות ידיהם. דומה שמשתתפים אלה נדונו לבצע שוב ושוב את אותה המשימה, המסמלת את עריצות הזמן בעידן העכשווי ואת שליטתו בחיי כולנו.
בביקורו בארץ לרגל פתיחת התערוכה יקיים מרטן באס הרצאה חד פעמית ביום שלישי 27.11.2018, 14:00

מרטן באס, מחבואים, ביוזמת מוזיאון העיצוב חולון ומוזיאון חרונינגר, הולנד
במקביל לתערוכה המרכזית ״מחבואים – מרטן באס״ ובזיקה לה
תוצגנה שתי תערוכות נוספות בגלריות האוסף של המוזיאון:
התערוכה ״מכונות זמן״
 בחלל ״מעבדת העיצוב״
התערוכה ״עובדים ביחד: עיצוב והנדסה״
בגלריה מרגלית ע״ש אברהם מרגלית ובמסדרון ההיקפי
מכונות הזמן
התערוכה המקורית מכונות זמן שתיפתח בחלל ״מעבדת העיצוב״ תציג כ-25 עבודות של מעצבים ישראלים העוסקות בזמן, בוחנות את ממד הזמן ועושות בו שימוש כחומר או כיוצר שותף, מתוכן 10 עבודות חדשות שנוצרו במיוחד עבור התערוכה. כחלק מהתערוכה תוצג גם עבודה חדשה ואינטראקטיבית של צמד המעצבים רונן תנחום וטל בלטוך בחסות  המותג ״Schweppes״.
אוצרות: נגה שמשון ורונה זינגר
העידן המודרני והטכנולוגיה המתפתחת מאפשרים לייעל תהליכים, לקצר זמנים ו״לחסוך בזמן״. לכאורה, היינו אמורים ליהנות מהרבה יותר זמן פנוי. אך בפועל, בני האדם חשים כי קצב החיים הולך מתגבר וכי הזמן חולף מהר יותר ויותר.
זמן הוא ״חומר״ חמקמק, ממד נוסף בלתי ניתן לכיפוף, עיוות או שינוי. אך מעצבים משתמשים בו כל העת בעבודתם. הוא בתהליכי הפיתוח, הייצור וההתכלות של פריטים, וכך אותותיו וטביעת אצבעו נותרים בתוצר הסופי. אובייקטים נתפסים בעינינו כדבר סטטי, אך תנודות החומר, האינטראקציה בין האדם למכונה, ואף המחוות והתנועתיות של האובייקטים הם התרחשויות בממד הזמן. מוצרים דיגיטליים אוספים נתונים לאורך זמן, מאפשרים להם להשתנות, להתפתח, להגיב בצורה יעילה ו״לחסוך״ לנו עוד קצת זמן כדי שנמשיך לרוץ מסביב לשעון.
המעצבים משתתפים:
Born from Rock (גילי ברנע ונירה שלימוביץ'), תמרה אפרת ומיכל שחם, טלילה אברהם, נעמה אגסי, טל בלטוך ורונן תנחום, טל בטיט, דנה בן שלום, בן ברוידא, טל גור ושרית יודולביץ, חנן דה לנגה, עזרי טרזי, מעין לויצקי, עינת לידר, לו מוריה וליאורה רוזין, איתי נוי, סטודיו Producks (גיל שפי ויואב אבינועם), סטודיו VE (שי כרמון ובן קלינגר), סטודיו מג'נטה, סטודיו רדיש (עידן פרידמן ונעמה שטיינבוק), סטודיו רלבנט, אילון ערמון, עומר פולק, חיים פרנס, לירון פרץ, אלינור פורטנוי, מאי רזניק.
 התערוכה: "עובדים ביחד: עיצוב והנדסה"
טכנולוגיות חדשות להולכת אוויר
מתוך עבודתו של ג'יימס דייסון - החל במריצת ה-Ballbarrow בשנת 1972 ועד לשואב האבק האלחוטי
התערוכה המקורית עובדים ביחד: עיצוב והנדסה הראשונה מסוגה בארץ, היא תוצר של שיתוף פעולה בין חברת Dyson לבין מוזיאון העיצוב בחולון והיא תוצג בגלריה מרגלית ע״ש אברהם מרגלית ובמסדרון היקפי במוזיאון העיצוב חולון . התערוכה מזמינה את המבקרים למסע דרך נקודות ציון ופריצות טכנולוגיות המשלבות בין עיצוב לבין הנדסה, מתוך עבודתו של סר ג'יימס דייסון (James Dyson) ושל חברת דייסון (Dyson) שבבעלותו. 
בעידן שבו יכולות טכנולוגיות מתפתחות בקצב מואץ ושוק מוצרי הצריכה מוצף על ידי מגוון אינסופי של אפשרויות, המוצרים שמסביבנו הולכים ומשתנים: טכנולוגיות ישנות מתרעננות ומתאימות עצמן ליכולות עכשוויות עם אופציה לפיתוח עתידי, ומוצרים מסורתיים הופכים להיברידים חדשים ומשונים, כפי שניתן לראות במוצרים כמו: הטלפון, השעון והטלוויזיה. 
ההמצאות השונות של דייסון והתפתחותן במהלך השנים - החל ממריצת ה-Ballbarrow בשנת 1972 ועד לשואב האבק האלחוטי, הזהה בעוצמת שאיבתו לשואב אבק חשמלי רגיל - מלמדות על מהלכי מחשבה מקצועיים, אתגרים עיצוביים וטכנולוגיים ועל שיטת עבודה ייחודית המאפשרת התקדמות משמעותית בתחום עיצוב המוצר. 
סר ג'יימס דייסון הוא פורץ דרך בתחום טכנולוגיית הולכת האוויר, המצאותיו נמכרות ברחבי העולם ומאפשרות איכות חיים משופרת. הטכנולוגיות מוגנות בפטנטים רשומים ותו איכות והמוצרים בעלי תו תקן של האגודה הבריטית והשוויצרית לאלרגיה. כיום פועלת החברה בחמישה תחומים טכנולוגיים עיקריים: שואבי אבק עם כבל ושואבי אבק אלחוטיים, מכשירים לסינון האוויר, מוצרים לטיפוח השיער, מייבשי ידיים ואביזרי תאורה.
"כמהנדסים עלינו לראות מעבר לטכנולוגיה הקיימת ולשאול 'האם קיימת דרך טובה יותר?' זו החשיבה של דייסון. חשיבה חדשה כדי לפתור בעיות יומיומיות".  סר ג'יימס דייסון
התערוכה תכלול גם סדנאות לילדים שמטרתן להסביר מהו כוח צנטריפוגלי ולהדגים את טכנולוגיית הולכת האוויר בדרך חווייתית ופשוטה. 
תכנון, עיצוב וייצור של מוצר דורשים התחשבות בפרמטרים רבים כמו: הבנה במבנים, בחומרים, בטכנולוגיות ובשיטות ייצור, במקביל לניתוח וזיהוי האופי, ההתנהגות ורצון המשתמשים. כדי לעמוד במשימה זו, חברות רבות משלבות בין חשיבה הנדסית, המבוססת על מידע ובדיקות מדויקות, לבין חשיבה עיצובית, העוסקת בהבנת ההתנהגות ודרכי השימוש. העבודה המשולבת של עיצוב והנדסה, מאפשרת פיתוח מוצרים שימושיים, שיחזיקו מעמד לאורך זמן, יהיו נוחים לשימוש ואהובים על המשתמשים.
אוצרת: אפרת ברק
ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן, מוזיאון העיצוב חולון

התערוכה בשיתוף חברת דייסון וחברת ב.נ.ז.כ סחר, היבואן הרשמי של מוצרי דייסון בישראל  
הרצאה חד פעמית- מרטן באס
מועד: יום שלישי 27.11.2018, 14:00 |
מכירה מוקדמת (עד שבת 17.11)
כרטיס: 78 ₪
סטודנט: 50 ₪
מכירה מאוחרת: (לאחר שבת 17.11)
כרטיס: 90 ₪
סטודנט: 70 ₪

*ההרצאה תתקיים באנגלית.
מוזיאון העיצוב חולון
מדיטק חולון - גולדה מאיר 6, חולון
שעות פתיחת המוזיאון:
ימים ב' ו-ד': 16:00-10:00
ימים  ג' ושבת: 20:00-10:00

יום ה׳: 18:00-10:00
יום ו': 14:00-10:00
יום א': סגור
ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן:
ב': 16:00-10:00
יום ו': 14:00-10:00
ימים ג' ה' ושבת: 18:00-10:00
יום א': סגור
 www.dmh.org.il| קופות המוזיאון: 3# 073-2151515
מחיר כרטיס כניסה למוזיאון: 35 שקלים
המוזיאון מקיים סיורים מודרכים וסדנאות לקבוצות

You May Also Like

0 comments

תגובות