פסטיבל ישראל, ירושלים 2018

by - 10:21


פסטיבל ישראל, ירושלים 2018
מציין בחגיגה של יצירה ישראלית  בבכורה עולמית 70 לעצמאותה של מדינת ישראל
התכנית הבינלאומית, שתחגוג גם  70 לכינון יחסי ישראל-צרפת, אקלקטית ומלאת הפתעות
במסגרתה יתארחו בירושלים אגדות חיות
לצד השמות והמופעים העכשוויים החמים בעולם
בכל תחומי אמנויות הבמה:
מהאגדה המוזיקאלית והאמנית הרב-תחומית, לורי אנדרסון ועד הכוריאוגרף הצרפתי פורץ הדרך, בוריס שארמאץ; מיצירתו התיאטרונית המטלטלת של לוחם התרבות הפורטוגלי, טייגו רודריגז ועד לקולאז' הפיזי שמקפל בתוכו את תולדות המחול המודרני, שיצר טינו סגל;
מבכורה עולמית של להקת בת שבע ליצירתה של מרלן מונטרו פריטאס
ועד לבכורה ישראלית של המחזמר האמריקאי
סול דוקטור על המפגש היצירתי בין שלמה קרליבך ונינה סימון
בכיכובם של אסתר רדא וג'וש יאנג.
מהאופרה מאדאם בטרפליי עם האופרה הישראלית בבריכת הסולטן
ועד היום המשוגע של המוזיקה – 40 מופעי מוסיקה קלאסית ב-3 ימים עם שילובים ישראליים ובינלאומיים במסגרת העונה הצרפתית- במוזיאון ת"א.

פסטיבל ישראל יפתח באירוע מיוחד לציון 70 שנות עצמאות:
היפהופלנד
חגיגה של חופש הביטוי וקצב הזמן עם נצ'י נצ',  פלד, שאנן סטריט, גיא מר, קרולינה, סיסטם עלי, קפה שחור חזק, אקו, ג'ימבו ג'יי ועוד
ובאירוע פתיחה חגיגי עם שלוש מהזמרות המובילות בסצנת המוזיקה הישראלית: מירי מסיקה, דקלה ונסרין קדרי בשילובים מקוריים

23 במאי – 16 ביוני בירושלים
בוריס שרמץ -מחול - Israel Festival-Dance-10000 Gestures-photo by Ursula Kaufmann

בשנתו ה-57 ממשיך פסטיבל ישראל להגדיר  קו אמנותי עכשווי, חדשני ופורץ דרך, ומציג תכנית אמנותית מגוונת, מקורית, עשירה ובלתי מתפשרת, שמשקפת תמונת מצב של מפת היצירה העכשווית בעולם. התכנית מביאה לירושלים את מיטב הקולות שפועלים היום בעולם ומאפשרת לקהל הישראלי, להתנסות בהיקף חסר תקדים של יצירה רב תחומית מעולה לצד חשיפה למגמות חדשות בכל תחומי אמנויות הבמה.
הפסטיבל, שנערך בסימן 70 שנה לעצמאותה של מדינת ישראל, יארח את גדולי היוצרים שפועלים כיום בתחומי המחול, המוזיקה, התיאטרון והפרפורמנס .
במקביל, יקיים בשיתוף עם משרד החוץ הישראלי ולראשונה במסגרתו, תכנית חשיפה בינלאומית רחבת היקף להפקות ישראליות, במסגרתה יוזמנו לפסטיבל עשרות מנהלי מרכזי תרבות ופסטיבלים מובילים מרחבי העולם.
לצד המופעים באולמות ברחבי ירושלים, יארח הפסטיבל אירועים ומופעים במרחב הציבורי, לצד כנסים, סדנאות אמן ומפגשים מקצועיים.
את פסטיבל ישראל, מובילים בארבע השנים האחרונות המנכ"ל איל שר, ולצדו המנהל האמנותי, איציק ג'ולי, ששמו לעצמם כיעד לזהות מגמות חדשות ולהציג שפות בימתיות מקוריות ותכנים בלעדיים, שלא ניתן לראות במסגרות אחרות בארץ במהלך השנה, זאת במטרה להעשיר את נוף התרבות, להרחיב את השיח האמנותי ולייצר פלטפורמה למפגשים מקצועיים וגשר לשיתופי פעולה בינלאומיים. הפסטיבל ששואב ממסורת ארוכת שנים של איכות חסרת פשרות ויוקרה בינלאומית, ממשיך לאתגר את הקהל ומבקש להרחיב את המנעד דרך קשת צבעונית ומגוונת של פרשנויות לאמנות חיה עכשווית.
התכנית האמנותית נעה בין יצירות קלאסיות לקלאסיקה בהתהוות, בין המעודכן והמתנער לבין המתחדש והמחדש בתוך המסורת, בין מונומנטים ואיקונות תרבות ליוצרים עולים מעוררי השראה.
מי שעוקב אחר הפסטיבל בשנים האחרונות, מודע להליך ההתחדשות האמנותית שהוא מקדם. נראה כי תכנית הפסטיבל השנה משקפת, אולי טוב מכל, את בשלות המהלך, שבתחילת הדרך הוגדר על ידי רבים כלא פחות ממהפכה. השנה מציע הפסטיבל מרחב יצירתי אמנותי שלא מפסיק להפתיע ומאפשר לקהליו המגוונים להתבונן נכוחה על העולם ולפתוח את הלב והנפש לאפשרויות של כינון נקודות מבט חדשות על המציאות שמקיפה אותנו, עם דגש על עצמאות מחשבתית ודמיון משוחרר מעכבות. הפסטיבל גאה על כך שתהליך ההתחדשות מעורר עניין בקרב קהלים צעירים.
יו"ר ההנהלה הציבורית דן הלפרין:
"פסטיבל ישראל לאורך שנות קיומו הניע אליו קהלים מגוונים אשר באו להנות ממופעים יוצאי דופן לא רק בנוף הישראלי אלא בעולם כולו. כדי לאפשר ליותר ויותר קהלים להנות מתוכנית הפסטיבל, אנחנו ממשיכים במדיניות של הנגשת הפסטיבל ותכניו לכל, באמצעות מחירים נוחים, כאשר המחיר המירבי לכרטיס הוא 180 ₪ לצד הנחות לסטודנטים, חיילים ותלמידים והצעה לכרטיסים מסובסדים והסעות מאורגנות מרחבי הארץ. התוכנית האמנותית מורכבת ממופעים ייחודיים המציגים מגמות חדשות בעשייה האמנותית בעולם, שפות יצירה רב-תחומיות חדשות, היצע שלא ניתן לראות במסגרות אחרות במהלך השנה."
 מנכ"ל פסטיבל ישראל, איל שר:
"אל מול מציאות משתנה והצרת הגבולות שאנו חשים כמעט בכל תחום בחיינו, אנחנו גאים עד מאד בכך שפסטיבל ישראל ממשיך להיות מעוז של עשייה אמנותית חסרת פשרות המתקיימת במרחב חופשי שבו דמיון, יצירתיות וחופש אמנותי הם ערכים עליונים. המהלך האמנותי שאנחנו מקדמים בפסטיבלים האחרונים, הוביל בשנת 2018 לתכנית אמנותית מלאת כל טוב, חגיגה של יצירה ישראלית מקורית, תכנית בינלאומית עשירה, התרחשויות מגניבות במרחב הציבורי ושיתופי פעולה מסקרנים. אנחנו נרגשים מאד לקראת המפגש בין הקהל לבין האמנים והיצירות".
המנהל האמנותי של פסטיבל ישראל, איציק ג'ולי:
" המוטיב שמוביל השנה את הפסטיבל באופן חופשי הוא המילה "התחדשות" ובמסגרתה התהליך הכרוך במהלך זה על כול חלקיו. התנועה ממקום אחד אל עבר מקום אחר בהחלט חובקת בתוכה צדדים של אי וודאות ואפלה. עד כמה חשובה ההתחדשות ומה עלינו לעשות על מנת לקיימה כהלכה? איך אנו מנהלים שיח עם העכשיו שמבקש את מקומו תוך כיבוד העבר?
 המתח בין המוכר והחדש, הגלוי והנסתר מהווה קרקע פורייה לחקירה אמנותית מרתקת ומרגשת. את פסטיבל ישראל 2018 יפתח אירוע מוזיקלי מקורי שמחבר את סצנת ההיפ הופ הצעירה עם מגילת העצמאות. החיבור בין היפ הופ לבין מגילת העצמאות, מעניק הזדמנות להגיב באופן פתוח על הערכים הבסיסיים עליהם עומדת מדינת ישראל. אירוע הפתיחה, שנבחר בכוונת מכוון, מסמן חגיגה של חופש הלשון וקצב הזמן".

צוות הפסטיבל: יו"ר ההנהלה הציבורית: דן הלפרין, מנכ"ל הפסטיבל: איל שר, מנהל אמנותי: איציק ג'ולי, מפיקת הפסטיבל: מירי מנירב, מנהלת שיווק: אלישבע בראון לפידות, מנהלת תוכן וקשרים בינלאומיים: שירה ויטלי, יחסי ציבור: אורה לפידות.  את השפה הגראפית מעצב קובי לוי "הליגה", זוכה פרס משרד התרבות בעיצוב לשנת 2017.  חברת דייס, בראשותו של נמרוד דוויק, אמונה על השיווק הדיגיטאלי, ומשרד הכרטיסים הוותיק ״בימות״ ממשיך לנהל את הקופות .
מה בפסטיבל:
אירועי פתיחה
היפהופלנד - אירוע פתיחה חגיגי לציון 70 למדינת ישראל- חגיגת היפ הופ שמגיבה למגילת העצמאות עם חיבורים חד פעמיים בין מובילי סצנת ההיפ הופ בארץ. מיטב אמני ההיפ הופ, ברייקדאנס, ספוקן וורד, גרפיטי, פארקור ווידאו מאפינג יפגשו לערב אחד במתחם מוסכים ועסקים באזור התעשייה תלפיות עם טקסטים מקוריים וחדשים בהשראת מגילת העצמאות. המופע נותן במה מרכזית לסצנת ההיפ הופ הישראלית ומחבר בין סגנון מוזיקאלי שמעז לפתוח פה ולומר את הדברים בלי למצמץ לבין הטקסט המכונן, שמקפל בתוכו את הערכים הבסיסיים של מדינת ישראל. במופע ישתתפו בין היתר: נצ'י נצ', פלד, שאנן סטריט, גיא מר, קרולינה, סיסטם עלי, קפה שחור חזק, אקו, ג'ימבו ג'יי ועוד. המופע מתקיים בשיתוף עם חברת עדן ועיריית ירושלים (23 במאי, תלפיות)
מירי מסיקה, דקלה, נסרין קדרי  - מופע פתיחה חגיגי בבריכת הסולטן ירושלים (ישראל)- שלוש יוצרות וזמרות מהמובילות והמוערכות בישראל חוברות לחגיגה סוחפת של קולות ייחודיים, השראות תרבותיות, וחיבורים אמנותיים חד פעמיים.  בשיתוף עם חברת אריאל.  מנהל מוזיקאלי:  עמית הראל. (26 במאי, בריכת הסולטן)
                                    
מחול
10000 מחוותבוריס שרמץ (צרפת) (במסגרת עונת התרבות ישראל-צרפת, שיתוף פעולה מקיף בין המכון הצרפתי לבין משרד החוץ (קשתו"ם). יצירתו האחרונה של בוריס שרמץ, מהכוריאוגרפים הנועזים והמרגשים שפועלים כיום באירופה, מציגה יער כוריאוגרפי שמורכב מ-10000 מחוות ומאוכלס ב-23 רקדנים שלעולם אינם חוזרים על אותה תנועה יותר מפעם אחת. בבסיס היצירה עומד המרכיב הבסיסי של המבע המחולי – התנועה, ובדינה הבלתי נמנע להיעלם. לצלילי הרקוויאם של מוצרט, בתלבושות אוונגריות ובעבודת תאורה שמשנה את התמונה ממפעל לאגם קסום של השתקפויות, מבצעים הרקדנים מאגר בלתי נתפס של מחוות ומערערים את האופן בו נתפס המחול. יצירה ויזואלית מהפנטת של יוצר מעורר השראה שאמנותו הניסיונית מלאת סתירות ומרחיבה את גבולות המחול והחשיבה. (מוצ"ש, 9 ביוני, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)
(ללא כותרת) (2000)טינו סגל  (צרפת-גרמניה-אנגליה) –(במסגרת עונת התרבות ישראל-צרפת, שיתוף פעולה מקיף בין המכון הצרפתי לבין משרד החוץ (קשתו"ם).  סולו המחול של האמן טינו סגל, חוזר לבמה, 18 שנים לאחר שעלה לראשונה. היצירה נחקקה בזיכרון התרבותי כ"מוזיאון למחול", והיתה האחרונה שסגל גם יצר לבמה וגם רקד, רגע לפני שהחל ליצור בשדה האמנות הפלסטית. סגל מקים בגופו של הרקדן היכל מוזיקאלי בו הוא אוצר ציטוטים תנועתיים מעבודות מחול של כוריאוגרפים אייקוניים במאה ה-20 - החל באיזדורה דאנקן, דרך פינה באוש, קורט יוס ועד מרס קנינגהם. הזדמנות נדירה להרהר בערכים תנועתיים שהונחו במאה ה-20 ושינו את פני המחול מקצה לקצה. את היצירה מבצע הרקדן פרנק ווילנס, ששיתף פעולה עם כוריאוגרפים ואמנים רבים בהם מג סטיוארט, איסה מלשימר ובוריס שרמץ.  (חמישי, 7 ביוני, 20:00, 23:00, אולם מיקרו, תיאטרון ירושלים)
ניב מצהיב 3 – מרלן מונטיירו פריטאס ללהקת בת שבע (פורטוגל-ישראל) -בעקבות הופעתה בפסטיבל ישראל 2016 עם עבודתה "על שנהב ובשר- גם פסלים סובלים" הזמין אוהד נהרין את מרלן מונטיירו פריטאס, הכוראוגרפית המוערכת ופורצת הדרך, זוכת פרס אריה הזהב היוקרתי בתחום המחול בביאנלה בוונציה- ליצור יצירה חדשה לבת שבע. את היצירה היא מגדירה כאתר בנייה ללגו שנשלט בידי פסלונים ומנוהל כמופע קרקס פרוע. בתוך העולם הדמיוני שהיא יוצרת משולבים אלמנטים כמו פיגומים ואבק, משימות שונות, תאונות ועוד. 18 רקדני להקת בת-שבע, נתונים כמו בטרנס בקיום שמורכב מסתירות: בנייה ופירוק, מלאכה ובטלה, פעלתנות והזדחלות.  בשיתוף הפעולה הנדיר עם רקדני בת-שבע היא מבקשת מהם לחשוב מעבר לווירטואוזיות של הגוף ,לעבור תהליך של מטמורפוזה מתוך רצון ליצור גופים שאין בהם היררכיות -שאינם נשלטים בידי המוח ואינם פועמים רק בזכות הלב  ולייצר השתקפות מדומיינת שבה, כמו בחלום, מתקיימות תזוזה והחלפה של עוצמות.   (31 במאי, 1 ביוני, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)
בזמן שהגחליליות נעלמותמור שני ללהקת המחול ענבל (ישראל)- להקת ענבל הנמצאת בתהליך התחדשות מרתק מזמינה את הכוריאוגרף מור שני לחזור  לחומרים וליסודות שהניחה הכוריאוגרפית והמלחינה המשפיעה, שרה לוי תנאי, המייסדת והמנהלת המיתולוגית של להקת מחול ענבל לשימור והמשך המסורת העשירה של תרבות יהודי תימן. שני מעבד את החומרים לכדי יצירה חדשה עכשווית בהפקה מקורית שתוצג בפסטיבל בבכורה עולמית. (2 ביוני, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
הריקוד השלישי – ניב שיינפלד ואורן לאור (ישראל) -שש שנים אחרי "דירת שני חדרים", חוזרים צמד היוצרים הישראלי, ניב שיינפלד ואורן לאור, לטרילוגיה האיקונית של ניר בן גל וליאת דרור והפעם לריקוד השלישי. השניים, זוג בחיים ועל הבמה, מספקים לנו הזדמנות מרגשת לשוב עמם אל טקסט מחולי מכונן בתוך היסטוריית המחול הישראלית, ולהביט בו באופן חדש, מתוך מקום שמתייחס לשינויים שחולל הזמן – בגוף של כל אחד מהם מאז עבודת הדואט האחרונה שיצרו, ביחסיהם, בתפיסת הבמה והחלל שלהם וביחסם לקהל. (אולפן, תיאטרון ירושלים 31.5.18, 1.6.18)
תיאטרון/פרפורמנס ומחזמר אחד
שירים על מות ילדים – ג'יזל ויאן (צרפת) (במסגרת עונת התרבות ישראל-צרפת, שיתוף פעולה מקיף בין המכון הצרפתי לבין משרד החוץ (קשתו"ם). בתוך תמונת נוף ציורית, רומנטית וקרירה, מציבה הבימאית, הכוריאוגרפית והבובנאית, ג'יזל ויאן, שני נערים מתבגרים, בובות בגודל אדם, רקדנים ואת חברי KTL, הרכב דום-מטאל ואמביאנט אפל. במופע/מיצב תיאטרוני שהוא מעין טקס הלוויה שמטשטש גבולות בין מציאות לבדיה ומתריס נגד אידיאלים הקשורים למוסר ולמיניות, מוצא את עצמו הקהל צולל למבוך רגשי סוער. סיפור על רצח דרך שלוש פרספקטיבות שונות: של הרוצח, של הקורבן וזו החברתית. היצירה, שקרויה על שם מחרוזת שירים מאת המלחין גוסטב מאהלר, משלבת תיאטרון, בובנאות, מחול ומוזיקה ובוחנת את החופש לגעת בפנטזיות, בפחדים ובאובססיות הכמוסות ביותר שלנו. (חמישי, 7 ביוני, אולם שרובר, תיאטרון ירושלים)
קינג סייז – כריסטוף מרטהאלר (שווייץ) פסטיבל ישראל גאה לארח לראשונה בארץ את כריסטוף מרטהאלר, הילד הרע של התיאטרון השוויצרי ומגדולי היוצרים שפועלים בתחום התיאטרון המוזיקאלי ב-40 השנים האחרונות. קינג סייז, יצירה פנטסטית ופרועה שמתרחשת בחדר מלון בורגני מצועצע, קורצת למופעי הוודוויל ונעה בין סגנונות מוזיקאליים שונים ועל המנעד הרחב שבין מוזיקה קלאסית לפופ. באמצעים קומיים מוביל היוצר את הדמויות אל המקומות הבודדים, הגרוטסקיים והטראגיים של הקיום האנושי. פרודיה על סטרואידים שבה המוזיקה והחיים משתלבים זה בזה על כל מורכבויותיהם. (חמישי, 7 ביוני; שישי, 8 ביוני, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
Sorry – מאנסטר טראק (גרמניה-ניגריה) שיתוף פעולה בין תיאטרון גרמני לכוריאוגרף סיגון אדיפילה, בו משולבים אכזבות ואשמה פוסט-קולוניאליסטיים. חמישה נערים ניגריים שיגיעו למופע היישר מביתם שבלאגוס פוגשים בגבר גרמני לבן שמציע להם שוקולד. מכאן מתחיל מהלך בין-תרבותי מבעית ומרתק שמציג מחול עכשווי על במה לבנה ללא גבולות. (5 ביוני, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
By Heart – טייגו רודריגז (פורטוגל) בעבודתו מזמין טייגו רודריגז עשרה אנשים אקראיים מהקהל ללמוד בעל פה שיר. בערב אחד, מול קהל לא מוכר, הם הופכים חברים בתנועת התנגדות פואטית שמבריחה מילים ורעיונות באמצעות הזיכרון והרגש. בין שורות השיר שוזר רודריגז במהלך מבריק ונוגע ללב, חוט שקושר בין חתן פרס נובל, בוריס פסטרנק, לבין טבחית מצפון פורטוגל ותכנית טלוויזיה הולנדית. מופע שמעלה שאלות על שימור של תרבות אפילו בזמנים חשוכים ביותר.
(שני, 4 ביוני, 20:00; שלישי, 5 ביוני, 21:00, אולם מיקרו, תיאטרון ירושלים)
קופים – עמית דרורי (ישראל) לאחר 5 שנים של בנייה ידנית מדוקדקת מציג היוצר והבמאי עמית דרורי את קופים, יצירה שעוסקת בעל-אנושי, ומציבה על במה אחת שנים-עשר פרפורמרים - שלושה אנשים ותשעה קופים רובוטיים. זהו מבט נוקב על נקודת הזמן שבה אנחנו נמצאים שמעמת אותנו עם מציאות שבה יצורי כלאיים רובוטיים מתארגנים כחברה ומגלמים תכונות אנושיות כמו חמלה, חיבה ואינטימיות, אך בו-בזמן גם אכזריות ויצריות הרסנית. דרורי הוא יוצר יוצא דופן בנוף אמנויות הבמה בישראל שמנהל אמנותית את הזירה הבינתחומית בירושלים. ביצירותיו הוא משלב עולם של אובייקטים ובובות עם מוטוריקה רובוטית ייחודית לכל אחת מהן . (25-26 במאי, 30 במאי-2 ביוני, סטודיו זיק, בית נקופה)
מיקרו-ספוטניק – תיאטרון מיר (צ'כיה) מופע קסום לצופה אחד ולשני שחקנים/מפעילים. דרך חלון קטן ובאמצעות תיאטרון בובות מיניאטורי רוקמת הקבוצה במלאכת מחשבת ובעדינות רבה את סיפורו של ספוטניק, הלוויין הראשון ששוגר ואבד בחלל. אירוע קטן לאנשים עם לב גדול שמזכיר כי לפעמים גם 15 דקות מספיקות להאיר את אפלת השמיים. ( 31 במאי, 1 ביוני, תיאטרון ירושלים)
הדיבוק - קבוצת סלה-מנקה, עדי קפלן ושחר כרמל. בשיתוף תזמורת הרחוב הירושלמית (ישראל), היוצרים מחיים מחדש את הסרט 'דער דיבוק' שבויים על ידי מיכל ושינסקי ב-1937.
במופע שהוא סרט-פרפורמנס מרתק, מוקרן הסרט הישן ובמקום הפסקול המקורי ניצבים על במה אחת חברי קבוצת סלה-מנקה שמספקים את קולותיהם של הדמויות הראשיות, תזמורת הרחוב הירושלמית שאמונה על המוזיקה ושלושה פרפורמרים שאחראיים על רעשי הרקע.
המחזמר  Soul Doctor (ארה"ב) –מברודווי לירושלים ובגרסה מיוחדת בכיכובם של ניה טרישה וכוכב ברודווי מועמד לטוני ("ישו כוכב עליון", "אוויטה") ג'וש יאנג, יפתח המחזמר האמריקני Soul Doctor את סיבוב ההופעות בארץ במופע חגיגי במסגרת פסטיבל ישראל בבית שמואל בירושלים. ההפקה המוזיקלית מגוללת את סיפור חייו יוצא הדופן של הרב שלמה קרליבך, אבי המוזיקה היהודית העכשווית, שסחף בניגוניו מיליוני מעריצים ואת סיפור ידידותו המפתיעה וארוכת השנים עם הזמרת נינה סימון אותה מגלמת ניה, שחקנית זמרת ורקדנית ילידת קניה שהשתתפה לאחרונה בטור הבינלאומי של המחזמר  Motown the musical,ושיחקה בהצגה Ragtime בתיאטרון המפורסם Ogunquit playhouse ,וזכתה בתואר ״הסולנית הטובה ביותר לנשים״ בפסטיבל קארה.
מוזיקה
לורי אנדרסון -  Language Of The Future (ארה"ב) - פסטיבל ישראל יארח למופע חד פעמי את האגדה המוזיקאלית והאמנית הרב-תחומית, לורי אנדרסון. במופע הסולו Language of the Future, שהכה גלים ברחבי העולם, צוללת אנדרסון אל שורשי התרבות העכשווית ועמוק אל תוך הנרטיב האמריקאי. אנדרסון, זוכת פרס וולף, בוחנת בדרכה הייחודית, באמצעות מוזיקה ומולטימדיה את האופן בו אנחנו מספרים את הסיפור של הכאן ועכשיו. (29 במאי, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים)
La Folle Journée / היום המשוגע של המוזיקה (צרפת) (במסגרת עונת התרבות ישראל-צרפת, שיתוף פעולה מקיף בין המכון הצרפתי לבין משרד החוץ (קשתו"ם).  היום המשוגע הוא פסטיבל מוזיקה קלאסית צרפתי שנערך בננט  ומהווה את פסטיבל המוזיקה הקלאסית השנתי הגדול בצרפת מייסודו של  רנה מרטין (1995). הפסטיבל, שמכיל למעלה ממאה חמישים קונצרטים על פני חמישה ימים רצופים, נוסד מתוך כוונה להציג ולהנגיש קונצרטים קצרים למוזיקה קלאסית למגוון קהלים מכל הגילאים.  מאז הקמתו התרחב הפסטיבל גם לערים אחרות בצרפת ומחוצה לה, כולל מדריד, בילבאו, טוקיו, ריו דה ז'נרו וורשה, ועכשיו, במסגרת פסטיבל ישראל, גם לתל אביב.  הפסטיבל יתקיים בגלריות המרהיבות ובאולמות של מוזיאון תל אביב ולמשך שלושה ימים, בתאריכים 14-16.6, עם עשרות מופעים סוחפים בהשתתפות מלחינים, סולנים, הרכבים ותזמורות בינ"ל וישראליות. (14-16 ביוני, מוזיאון תל אביב)
מאדאם בטרפליי – מאת ג'קומו פוצ'יני בבריכת הסולטן (ישראל) האופרה האהובה תעלה בהפקה מרהיבה של האופרה הישראלית, למרגלות החומה בבריכת הסולטן בירושלים. על התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור, ינצח ישי שטקלר ואת ההפקה יביים גדי שכטר. בתפקידים הראשיים: אליסה צ'ו (קוריאה) (בטרפליי), ולנטין דיטיוק (רוסיה) (פינקרטון) שי בלוך (סוזוקי) ויונוץ פאסקו (רומניה) (שרפלס) ולצדם זמרי מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר . שיתוף פעולה ייחודי שנרקם בין פסטיבל האופרה בירושלים, האופרה הישראלית ופסטיבל ישראל  (7 ביוני, בריכת הסולטן בירושלים)
שלומי סרנגה בעקבות האגדה סטליוס קזנג'ידיס - (ישראל), מופע חגיגי שיפגיש את הזמר שלומי סרנגה עם אביו הרוחני, סטליוס קזנג'ידיס. רבים משיריו של קזנג'ידיס תורגמו לעברית ובוצעו על ידי זמרים ישראלים מובילים מג'קי מקייטן, דרך זוהר ארגוב ועד ליהודה פוליקר. לאורך הקריירה הענפה שיתף קזנג'ידיס פעולה עם השמות הגדולים בעולם המוזיקה היוונית בהם מיקיס תיאודוראקיס, מאנוס חג'ידאקיס, מנולי חיוטיס וסטאברוס חראקוס.
כשלצדו להקה של שבעה נגנים, סרנגה חולק כבוד לזמר שהכתיר אותו כיורשו ויוצר פסיפס יוצא דופן שמשלב בין שיריו הראשונים של קזנג'ידיס, הלהיטים הרבים שהקליט, סצנת מועדוני הלילה היוונית והאהבות הגדולות שעליהן שר קזנג'ידיס את שירי הכאב שלו, מהיפים ביותר שנכתבו.  (31 במאי, אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים)
נולאב (תורכיה-ישראל) במופע שמשלב מוזיקה חיה והקרנות אינטראקטיביות בטכנולוגיה מתקדמת, הקהל ניצב על הבמה כשאת החלל שמסביבו מקיפות ההקרנות. שעה של צלילה מדיטטיבית-מוזיקלית-טכנולוגית לצלילי יצירות מאת פיליפ גלאס, ג'ון קייג' ומלחינים גדולים נוספים מהמאה 20 (רפרטואר מוזיקלי מדויק יפורסם בהמשך). (7 ביוני, אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים)
סדרת פועם בלב (ישראל) פסטיבל ישראל שמח לארח את הסדרה המוערכת בתכנית מיוחדת של יצירות ישראליות מקוריות לצד עיבודים חדשים לשירים מוכרים מאת מנחם ויזברג, סמי חשיבון ויוסף ברדנשווילי  (26.5, 2.6, 9.6, מרכז עדן תמיר בעין כרם)
באך בעין כרם (ישראל) פסטיבל ישראל ממשיך במסורת ומקיים מדי סוף שבוע קונצרטים בפנינה הפסטורלית של מרכז עדן-תמיר בעין כרם. השנה יעלו קונצרטים בעקבות יצירותיו של יוהאן סבסטיאן באך בביצוע טובי המוזיקאים והנגנים הישראליים. (25.5, 1.6, 8.6, מרכז עדן תמיר בעין כרם).
לכל המשפחה
Guide – ורה אונדרסיקובה והקולקטיב (צ'כיה) במופע אודיו-ויזואלי קסום לכל המשפחה גבולות הזמן מיטשטשים, ועל הבמה נפרש קיר של אור ועשן. הקיר זז ומפלח את החלל לשני עולמות – באחד רקדן צעיר ובאחר בבואתו המבוגרת של הרקדן. שתי הדמויות נעות בתוך מנהרת זמן פנטסטית, ומנסות להתקרב זו לזו כדי לגעת בעבר ולשנות אותו. מחזה מרהיב שמאפשר לנו לדמיין מה היה קורה אילו התאפשרה נזילות בין עבר, הווה ועתיד. מתאים לילדים מגיל 9 ולכל המשפחה.  (4 ביוני, 5 ביוני, האולפן, תיאטרון ירושלים)
הנסיך הקטן – יונתן לוי (ישראל) הנסיך הקטן מאת אנטואן דה סנט-אכזופרי הוא אחת הקלאסיקות הגדולות שנכתבו לילדים, ולמבוגרים שלא איבדו את הקשר עם עולם הילדוּת.
בעיבוד מוזיקלי-תיאטרלי מקורי לכל המשפחה מאת הבמאי יונתן לוי, הנסיך הקטן העל-זמני מקבל חיים חדשים באמצעות מוזיקה חיה ומקורית שהלחין יהודה זיסאפל, ובליווי דימויי חול מהפנטים של האמנית אילנה יהב שנוצרים על הבמה בזמן אמת. הזמנה להינשא על כנפי המוזיקה, להתבונן פנימה ולגלות את הילד שבנו. בכיכובם של כרמי זיסאפל (בתפקיד הנסיך) ודורון תבורי (בתפקיד הטייס). מתאים לילדים מגיל 6 ולכל המשפחה. (31 במאי, 1 ביוני, אולם מיקרו, תיאטרון ירושלים)
סיורים ואירועים מיוחדים במרחב הציבורי
Remote Jerusalem - רימיני פרוטוקול (שוויץ-גרמניה) קבוצה של כ-50 אנשים מצוידת באזניות מובלת ברחובות ירושלים על ידי קול מלאכותי שמבקש ממנה להתמסר למסע אודיו-ויזואלי מרתק. קולקטיב התיאטרון הוותיק רימיני פרוטוקול לוקח אותנו לסיור תלוי-עיר שבו רחובותיה של ירושלים הופכים לסט של תיאטרון, ואנחנו לפרפורמרים שבתוכו. הזמנה להרהר באופן שבו אנחנו נעים בעיר, באפשרות שאנשים בודדים יכולים להפוך בן רגע לקבוצה, ובמתח שבין ציות לבחירה חופשית. אורך המסלול כ- 2 ק"מ בהליכה.  (29 במאי, 30 במאי, 31 במאי, 1 ביוני, 3 ביוני (סיור באנגלית), 4 ביוני, 5 ביוני, 6 ביוני, 7 ביוני, 8 ביוני, ברחבי ירושלים)
גופים במרחבים אורבניים - וילי דורנר (אוסטריה) -מופע פתוח לקהל של היוצר האוסטרי, וילי דורנר, שיעבוד עם רקדנים ישראליים.  מופע תלוי עיר שבו כ-15 רקדנים מוליכים את הקהל ברחבי העיר ומסמנים/משתלבים באמצעות גופם בארכיטקטורה האורבנית. שרשרת של התערבויות פיזיות זמניות בנוף העירוני שמאפשרת לקהל להביט בו באופן חדש, משחקי וצבעוני.  (30 במאי, 31 במאי, ברחבי ירושלים)
חמסה חמסה חמסה  - אירוע פתיחת תערוכה במוזיאון לאמנות האסלאם (ישראל) התערוכה חמסה חמסה חמסה מוקדשת לאחד המוטיבים הנפוצים ביותר בתרבות העממית – החמסה. פסטיבל ישראל משתף פעולה עם המוזיאון בערב פתיחת התערוכה ומציג חמש עבודות פרפורמנס מקוריות מאת בוגרים של בית הספר לתיאטרון חזותי. העבודות יתכתבו עם היצירות והחמסות שיוצגו בתערוכה. (31 במאי, המוזיאון לאמנות האסלאם)
פינג - שיתוף פעולה עם פסטיבל העיצוב בירושלים (ישראל)  במהלך ימי הפסטיבל יוצב ברחבת התיאטרון מיצב של כ-10 שולחנות פינג פונג שיעוצבו וייבנו במיוחד עבור האירוע. הקהל יוזמן ליהנות מהשולחנות ולשחק פינג פונג באופן חופשי. 
מפגשים, סדנאות וכנסים מקצועיים
כמו בשנים הקודמות גם בשנה זו יקיים הפסטיבל כנסים ומפגשים מקצועיים ובהם: כיתת אמן עם הכוריאוגרף בוריס שרמץ ובשיתוף סדנאות האמנים, כיתת אמן עם הקולקטיב מונסטר טראק, כנס מקצועי בשיתוף ארגון היוצרים העצמאיים אי"ב ובאירוח אמנים בינלאומיים המציגים בפסטיבל וכנס מקצועי בשיתוף עמותת הכוריאוגרפים ובאירוח אמנים בינלאומיים המציגים בפסטיבל .


You May Also Like

0 comments

תגובות