תערוכת יחיד "וויני - בת אמיתית" במשכן האומנים הרצליה

by - 15:53



 תערוכת יחיד של אפרת ויטל:
וויני  - בת אמיתית
 Winnie  - Real Daughter
מסע מצולם בעקבות מורשת הדרום העמוק של ארצות הברית – הגזענות מתחת לפני השטח וההיסטוריה הלבנה

אוצר: רן קסמי – אילן

6/1/18 – 21/2/18

פתיחת התערוכה במוצ"ש, 6/1/18 בשעה 20:00

משכן האמנים הרצליה
אפרת ויטל - וויני - בת אמיתית



בתערוכת היחיד ״וויני  (בת אמיתית) בוחנת אפרת ויטל את מורשת הדרום העמוק של ארה״ב. היא מתחקה אחר האנדרטאות ואתרי ההנצחה הרבים הפזורים לאלפיהם ברחבי ארצות הברית. אתרים שהם חלק מתגיות הזהות של התושבים המקומיים, בין אם הם אלו הרואים בהם מושא לגאווה מקומית, או אלו שבשבילם זוהי תזכורת מתמשכת לכך שהמורשת הגזענית הדרומית מעולם לא נעלמה. מסעה זה החל בשנת 2012, בשלהי כהונתו הראשונה של ברק אובמה, הנשיא האפרו-אמריקאי הראשון, הרבה לפני שמישהו יכול היה להעלות על דעתו את האפשרות שדונלד טראמפ יירש את מקומו.
מבטה של ויטל זר, היא אינה בת המקום, והיכרותה עם ארצות הברית היא דרך דימויה התקשורתי. בסבלנות וקשב, בנסיעה מעיר לעיר, בשיחות עם תושבות מקומיות, ובפעולת הצילום, היא מקלפת את הכיסוי הדק של דימוי הגאווה, האומץ הצבאי, ו-״דרך החיים״ הדרומית. מתחתם  היא מוצאת את אותה מטרה אבודה ובלתי מוסרית. היא מוצאת את הגזענות החבויה, שבשם אותה דרך חיים ו-״היסטוריה לבנה״, תתפרץ לימים ברחבי ארה״ב.
ורינה (וויני) דייוויס היתה בת הזקונים של ג׳פרסון דייוויס, נשיאה היחיד של הקונפדרציה. היא נולדה בשנת 1964 לקראת סופה של המלחמה, ולידתה היוותה אות אופטימי בתקופה בה כל הסימנים האחרים הראו כי סופו של הדרום קרב. וויני הוכתרה כבת הראשונה של הקונפדרציה, ועל שמה ארגון המורשת  ״איחוד בנות הקונפדרציה״ אשר הוקם בשנת 1894, ועיסוקו הנצחת הגברים שלחמו בצבא הדרום. תנועה המתרפקת על מסורת אנגלוסקסית לבנה, ותפקידי מגדר מסורתיים, בהם עוצמת האישה נובעת נתמכת בגבר חזק. הן מייצגות כמיהה לעבר מדומיין, פשוט יותר, עבר של ערכי משפחה ומוסר נעלה.
במסגרת המסע נפגשה ויטל עם תושבות מקומיות, שוחחה עם חברות הארגון ובאמצעות קולותיהן בלבד היא חושפת את תמונת עולמן, את הכמיהה הנמשכת לדמות גבר חזק במדים, ג׳נטלמן דרומי, לוחם האמיץ בצבא המורדים. אפרת ויטל מספקת לנו הצצה ל-״רגע שלפני״ המציאות שלנו כיום. היא מצליחה להתיק אותנו מעט לאחור, באופן שמאפשר לראות מה תמיד היה שם, ורק חיכה להזדמנות.
**
אפרת ויטל היא ילידת 1978. בוגרת תוכנית ה .M.F.A  (בהצטיינות) של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ותוכנית B.Ed (בהצטיינות) מהמדרשה לאמנות בית ברל. עבודתה של ויטל הוצגה והוקרנה בחללי תצוגה כגון: המרכז לתרבות טובצ’נה 001, לובליאנה, סלובניה (תערוכת יחיד), גלריה רו ארט תל אביב, המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון, מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, CCA תל אביב וגלריה זומר תל אביב.
ויטל היא זוכת הקרן לעידוד וידאו ארט וקולנוע ניסיוני של המרכז לאמנות עכשווית, תל אביב בסיוע המועצה הישראלית לקולנוע ומלגת הצטיינות באמנות, ע"ש שלמה ויתקין.

משכן האמנים הרצליה

רחוב יודפת 7
שעות הפתיחה:

ימים ב׳ ו-ד׳ - 11:00-15:00
ימים ג׳ ו-ה׳ - 15:30-18:30
יום ש׳ - 10:00-13:00

הכניסה הינה ללא תשלום.

You May Also Like

0 comments

תגובות