חילוף חומרים - תערוכה חדשה במוזיאון לאומנות האסלאם

by - 10:25



המוזיאון לאמנות האסלאם מציג:
חילוף חומרים:
זהות מזרחית וערבית בעיצוב צעיר עכשווי
(Metabolism)
אוצרים: יובל סער ואורלי עמרמי
מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל

8.12.17 – 7.4.18
 
הדר תדהר . מוצרי חשמל ברוח העיצוב האיסלאמי. צילום אחיקם בן יוסף

בשנים האחרונות אנו עדים למספר הולך וגדל של מעצבים שהושפעו מהשינויים שמתרחשים בחברה הישראלית סביב שאלות של שייכות, זהות, מוצא, מגדר, לאום ועוד. אחת הסוגיות הדומיננטיות שעולה מעבודותיהם של מעצבים אלו היא הזהות המזרחית, בין אם בהשוואה לתרבות האירופית, בין אם ביחס לתרבות הערבית – או בשמה ״המעודכן״: תרבות ים־תיכונית או מזרח־תיכונית. בעבודות אלו ניכרת השפעה של אורנמנטיקה ערבית, של אותיות ערביות ושל קליגרפיה ערבית, ולעיתים אפשר למצוא מבעד לאסתטיקה שלהן גם מסרים חתרניים שאינם עולים בקנה אחד עם השיח הציבורי הרווח בישראל.
המוזיאון לאמנות האסלאם יציג החל מחודש דצמבר הקרוב את התערוכה חילוף חומרים: זהות מזרחית וערבית בעיצוב צעיר ועכשווי. התערוכה, ביוזמת מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל, תציג מבחר עבודות של מעצבים צעירים העוסקות ביחסי הגומלין התרבותיים והאסתטיים שבין המזרח למערב, בין ערבים ליהודים, בין ישראל לאירופה, בין המזרח התיכון לישראל ובין הערבית לעברית.
העבודות בתערוכה נוצרו במגוון רחב של פלטפורמות ומדיומים מהתחומים תקשורת חזותית,  אופנה, טקסטיל ועוד, וממגוון רחב של חומרים, מנייר, דרך בד ועד מתכות. מנעד נקודות המבט והמוצא של היוצרים רחב וכולל עבודות הקשורות לקישוט הגוף, לבית ולמשפחה, לסביבת המגורים, למוצא, לעם וללאום.
בין העבודות:
״ערבי-מערבי״ של אוהד חדד והלאל ג׳בארין. שיחה בין שני חברים, ערבי יהודי וערבי מוסלמי, המתבטאת בתצלומים מבוימים, טקסטים קצרים וחפצים עמוסים בייצוגים, סמלים ודימויים לאומיים, פוליטיים, חברתיים, דתיים ועדתיים. תהליך השיחה הפך לספר המסכם ארבע שנים של חברות.
עבודתו של אמיר צובל ״נגהפ״ עוסקת בתרגום של סביבונים לערבית ובהיבטים הלשוניים, הוויזואליים והחומריים של המהלך. צובל יצר סביבון אייקוני שבו האותיות נגה״פ הוחלפו באותיות המקבילות בשפה הערבית, והוא נוגע במתח התרבותי שהמילה ״פה״ טומנת בחובה במעבר בין נקודת המבט הישראלית לפלסטינית. סביבון נוסף עושה שימוש בתבנית הערבסקה ומאזכר את אלמנט החמש, כחמשת עמודי האסלאם.
הזאר גראבלי מציגה את ״תוכנית רקמה״ קולקציית כאפיות וגלביות מודפסות בדפוס משי ורקומות ברקמה ידנית אדומה. הקולקציה מעניקה פרשנות חדשה ומרעננת לכאפייה ולכפתן המוסלמיים המסורתיים, המשויכים לעולם הגברי, ומנגישה אותם לעולם הנשי.
״ערבסקה חשמלית״ עבודתו של הדר תדהר כוללת שלושה מוצרי חשמל – גוף תאורה, מאוורר תקרה ומערכת שמע – שעוצבו בהשראת האמנות האסלאמית, מעין תרגום תלת־ממדי בן זמננו לערבסקה המסורתית.
המאיירת נועה שניר מציגה מעשייה מאוירת לסיפור העממי ״סמירה רמידה״, גרסת יהודי מרוקו לסיפור סינדרלה. הסיפור, המתכתב עם הפורמט המוכר של סינדרלה, קיבל ברבות השנים חיים משל עצמו ממספרות הסיפורים המרוקאיות, והוא חצוף ואלים ולא שגרתי בנוף סיפורי הנסיכות.


משתתפים: אמיר צובל, גילעד בר, הדר תדהר, הזאר גראבלי, הלאל ג׳בארין ואוהד חדד, הלית כולני, טל לוי, לירון לביא טורקניץ׳, נואל ערפאת, נועה שניר, עדי קרני, עומרי אברהם, שני דבורה.


המוזיאון לאמנות האסלאם
רחוב הפלמ"ח 2 ירושלים
טלפון: 02-5661291
שעות פעילות המוזיאון:
שני – רביעי : 10:00- 15:00
חמישי: 10:00- 19:00
שישי – שבת: 10:00 – 14:00

You May Also Like

0 comments

תגובות