אנימקס - פסטיבל אנימציה קומיקס וקריקטורה בסינמטק באוגוסט

by - 7:46



קיץ לוהט. מצוייר, מונפש ובועט עם "אנימיקס" תל אביב - הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה ה – 17 12-8 אוגוסט 2017 חגיגת המצויירים של הקיץ בסינמטק ת"א
יקיר הפסטיבל: הקריקטוריסט והמאייר עמוס אלנבוגן 

שער באדיבות המגזין MAD 223 COVER


אורחים:
סאם ויויאנו – ארט דיירקטור ומאייר של מגזין "MAD" האמריקאי
אמן הקומיקס האמריקאי  ג'ון ליימן – זוכה פרס "אייזנר"( האוסקר של הקומיקס)
האנימטור סזאר קוואלו – מנהל פסטיבל "אנימה מונדי" בברזיל
ניקולא גריבל- מו"ל הרומנים הגרפיים יגיע מצרפת
מחווה מאוירת ליהודה אטלס החוגג יום הולדת 80
מחווה בהנחיית ליאון רוזנברג לסדרת "זבנג" של אורי פינק במלאת לה 30
לכבוד חג האהבה- קונצרט משירי האהבה של ז'אק ברל בליווי אנימציות בביצוע בני פורת                     
תערוכת "שפיץ ירושלים" – ירושלים בעיני הקריקטוריסטים
דונלד טראמפ על הכוונת – מקבץ אנימציות סאטיריות על נשיא ארה"ב ותערוכת קריקטוריסטים על דמותו של השריף הג'ינג'י
המיטב של אנסי 2017 – מפניני פסטיבל האנימציה הגדול לילדים
סרטי אנימציה חדשים מהעולם
איך עשינו את המוות לים המלח – הרצאה מאויירת של נוסקו
הקשר הבלגי – קישקה וקמינסקי
אסיף 2017  – החגיגה השנתית של האנימציה הישראלית: הקרנות מפגשים ותחרות נושאת פרסים
'במחנה מקוצר' –  אירוע מיוחד סביב עיתון במחנה שנסגר לפני חודשיים בהנחיית צחי פרבר ואסף חנוכה
מפגש מיוחד עם חנוך פיבן בהנחייתו של פרופ' רפי מן
מק׳דונלדס - תערוכת איגוד הקריקטוריסטים הישראלים על הדונלד טראמפ
מה הסיפור של וונדרוומן וקפטן תחתונים – מיכל פז – קלפ / ניצר מור
12-8 אוגוסט 2017
סינמטק ת"א
"אנימיקס" תל אביב - הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה קומיקס וקריקטורה יתקיים השנה בסינמטק ת"א בתאריכים 12-8 באוגוסט 2017. השנה מציין הפסטיבל 17 שנים להיווסדו ויעלה את מיטב היצירה החדשה מכל העולם, לצד מבחר מרתק של סרטי אנימציה סדנאות, מפגשי אמן, תערוכות, פעילויות לילדים, יריד דוכני קומיקס ועוד. הפסטיבל מהווה חגיגת קיץ מצויירת ומונפשת למבוגרים לילדים ולכל המשפחה.
המנהל האמנותי הוא ניסים (נוסקו) חזקיהו, אוצר האנימציה הוא דודו שליטא, מפיקה: גלית ברסקי.
לדברי שאבי מזרחי - סגן מנהל אגף התרבות והאמנויות ומנהל המחלקה למופעים בעיריית תל-אביב יפו: "מאז נוסד הפסטיבל הוא התרחב וגדל והפך לבמה ישראלית ובינלאומית מרכזית ליוצרים חשובים צעירים כוותיקים בתחומים אלה. באמצעות האנימציה והקריקטורה נפרש עולם שלם של יצירה המשקף התייחסות של יוצרים ברחבי העולם לאקטואליה, לשינויים טכנולוגיים, למסורת ולקלאסיקה ולבעיות המעסיקות אנשים באשר הם".  
השנה יעניק אנימיקס את אות יקיר הפסטיבל למאייר הקריקטוריסט העיתונאי ההומוריסטן הישראלי עמוס אלנבוגן.

לאורך השנים שימש אלנבוגן כמאייר וקריקטוריסט בעיתונים רבים, בהם: "ידיעות אחרונות", "לאישה", "מוניטין", "חדשות", "בלייזר", "העיר", "כולנו" ו"דבר". כמאייר, התמחה באיור לקמפיינים מסחריים, ובמשך למעלה מעשור פרסם כתבות וטור אישי בשבועון "לאישה" תחת הכותרת 'מילה של גבר'.
למרות שרוב חייו התפרנס מאיור, תחום ההתמחות שלו הוא קטגוריית ה gag cartoon, כאשר בשנים האחרונות חבר ליוצר ניר מולד ויחד ייסדו את 'שלפוחיות' – מותג קריקטורות מצליח אשר זכה עד היום בארבע מדליות זהב בין לאומיות. בפסטיבל יקיים הפסטיבל את תערוכת שלפוחיות 2017 - כמחווה לאלנבוגן.
כיום הוא עובד בשיתוף פעולה עם המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון ובנוסף עוסק באנימציה ובהנחיית סדנאות חשיבה יצירתית לחברות וארגונים.

בעבודתו עוסק אלנבוגן בקשת רחבה של נושאים, כשהמשותף להם הוא הניסיון לבחון להבין ולשקף את ההתנהלות המניעים והדינמיקה האנושית על יופייה וחולשותיה.

נבחרת האורחים שתגיע השנה לפסטיבל משקפת גלריה של יוצרים ודמויות שמקומם בעולם אמנות האנימציה והקומיקס הוא מרכזי ובהם:

סם ויויאנו - המאייר והארט דיירקטור של מגזין MAD  החשוב והיוקרתי.  ויויאנו התחבר לכתב-העת MAD בשנת 1980. הידע שלו באיור מקוון וכישרון הציור שלו, אפשרו לו ליצור מגוון רחב של איורים ולהפוך לאחד "מחבורת הפסיכים הרגילה" של MAD. ב- 1999 הצטרף לסגל של MAD כארט דיירקטור – משרה בה הוא משמש עד היום.

ויויאנו זכה בפרס היוקרתי של אגודת הקריקטוריסטים הלאומית כמאייר כתב-העת הטוב ביותר לשנת 2009. ב- 2014 הוא צורף לאולם התהילה של ה- Media Industry News Design .

בפסטיבל יקיים ויויאנו שני מפגשים עם הקהל. לכבוד בואו ולרגל חגיגת 65 שנה ל- MAD, תתקיים בפסטיבל תערוכת MAD אין יזרעאל – מחווה של מאיירים ישראלים למגזין.

אורח נוסף מארה"ב הוא כותב הקומיקס ג׳ון ליימן, שפרץ לתודעה עם קומדיית השוטרים הקניבלים זוכת פרסי האייזנר ו- CHEW, שיצא לאור ב-IMAGE COMICS בין השנים 2009 ל-2016. מאחורי הצלחה זו עומדת קריירה ארוכה של כתיבה עבור כמעט כל חברה בשוק האמריקאי, עם קרדיטים על סיפורים של ספיידר-מן, אקס-מן, בטמן, זינה הנסיכה הלוחמת ואחרים. ליימן ישתף את הקהל בתהליך הכתיבה של קומיקס, איך מפתחים דמות וסיפור על פני שנים ועוד.

מברזיל יגיע סזאר קואלהו, ממייסדי ומנהלי Anima Mundi – פסטיבל האנימציה הבינלאומי של ברזיל החוגג השנה את שנתו ה-25.  קואלהו הוא מאייר וקריקטוריסט שיצר וניהל למעלה מ- 250 סרטי פרסומת, סרטים קצרים, סדרות אנימציה, קדימונים לטלוויזיה ועוד.

לאחרונה הגה וניהל קטעי אנימציה לשתי העונות של סדרת הטלוויזיה Hoje e Dia de Maria, שזכתה בפרס האמי ה- 33. הוא שימש כיועץ לוועדת הארגון של המשחקים האולימפיים בריו ב- 2016 והיה שותף לפיתוח הסמלים האולימפיים לצד היותו מתאם האנימציה בטקס הסיום של המשחקים האולימפיים. הוא מחבר-עמית של הספר "Animation Now" שהוציאה לאור Taschen הגרמנית, אשר תורגם לשש שפות ונמכר בכל רחבי העולם.

מצרפת יגיע ניקולא גריבל סוכן ומו״ל המתמחה בחשיפה וקידום של רומנים גרפיים בצרפת. גריבל היה עורך בכיר בחברת PIKA  הצרפתית, הוצאה גדולה לפרסומי מנגה. הסוכנות שלו מייצגת את זכויותיהם של יוצרי קומיקס בולטים כולל תרגום לשפות ברחבי העולם. בין היוצרים הבינלאומיים שהוא מייצג נמנים גם אמני הקומיקס הישראלים אסף חנוכה וקורן שדמי.

הפסטיבל מציע מגוון עשיר של אירועים ובהם:
טראמפולינה- מפגש עם סם ויויאנו, המאייר הותיק והארט דירקטור של מגזין MAD בהנחיית עודד נעמן ובו יעלה על המוקד דונאלד טראמפ שהפך תוך זמן קצר לאייקון של כבוד במטווח הסאטירי של קריקטוריסטים, אנימטורים ויוצרי הומור מאויר. איך מציירים את הג׳ינג׳י המפורסם בעולם ומה יש בו שהפך אותו לנשיא האמריקאי המשורבט ביותר?
ובנוסף, יקיים הפסטיבל בהקשר זה את מקדונלדס - תערוכת איגוד הקריקטוריסטים הישראלים על הדונלד טראמפ...
מותגים יהודים בקומיקס- הרצאה בהגשת רותם חדד הלוי ובה יוצגו המותגים "כח חבקוק" ו"חבורת תריג" ובה תיבדק השאלה מה מייחד אותם ולמה הם כל כך חשובים ונחוצים בימינו. כמו כן ידובר על החזון להקמת פורמט עם תכנים ערכיים בסגנון דיסני היהודי ועל חשיבות הבאת תכנים יהודים וערכיים לעולם התרבות דרך ספרים, קומיקס ואנימציה.
מפגש עם יוצרת הקומיקס רחלי שלו - המאיירת את חייה בטור קומיקס אוטוביוגרפי שבועי במגזין מוצ"ש של מקור ראשון. החיים האינטנסיביים המשלבים אימהות לשלושה, קריירה וזוגיות הופכים לקומיקס מלא הומור ומחשבה ומתאר בסופו של דבר את מה שקורה בכל בית .
יודיסאה - הרצאת קומיקס בהגשת שי צ׳רקה. בה יציג את תהליך העבודה על הרומן הגרפי האחרון שיצר - "יודיסאה". הזדמנות לקבל הצצה לאיורים והסקיצות שנדרשו לספר, לצד גיבוש הרעיון המשלב בין אחד המיתוסים הידועים מתקופת יוון העתיקה ובין אירוע טרגי ואמיתי, ידוע לא פחות, מהעת המודרנית: מלחמת העולם השניה.
פאלאג׳י - רב ופיראט - הרצאת קומיקס בהגשת מושיק גולסט. "פאלאג'י" הינו קומיקס הרפתקאות שבועי המתפרסם במגזין 'אותיות' ומתבסס על דמותו האמיתית של רב-פיראט בימי הביניים במרוקו. בהרצאה יספר מושיק על תהליך העבודה, מקורות ההשראה ואיך זה להפליג ולפשוט על ספינות ספרדיות ביחד עם רב הפיראט פאלאג'י.
הגיע הזמן לאייר - סדנת קומיקס בהגשת נתנאל אפשטיין. סדנת איור דמויות בשלבים, מתוך התמקדות בבניית הראש, שיער, הבעות ואיפיון, על בסיס הדמויות מסדרת הקומיקס המצליחה "הגיע הזמן".
עוד בפסטיבל: מחווה מאוירת ליהודה אטלס ('והילד הזה הוא אני'), החוגג יום הולדת 80 – בהשתתפות: קובי לוריא, דני קרמן ואחרים , מחווה לסדרת הקומיקס "זבנג" של אורי פינק במלאת לה  30 בהנחיית ליאון רוזנברג, מקבץ אנימציה תחת הכותרת ירושלים – העיר שצויירה לה באוצרות של דניאלה קופלר, תערוכת שפיץ ירושלים ובמרכזה ירושלים בעיני הקריקטוריסטים, מחווה לאנימטור והקריקטוריסט בני לוין, מאמני האנימציה הוותיקים של הערוץ הראשון, האיש שהמציא את סמל "מבט" המיתולוגי, הרצאה מאוירת של נסים חיזקיהו (נוסקו) על איך עשינו את המוות לים המלח , הקשר הבלגימפגש עם האמנים יוצר האנימציה חנן קמינסקי ומישל קישקה השניים ישפכו אור על המסלול הייחודי שלהם בליווי מצגת עשירה והקרנת קטעי סרטי אנימציה. קריקטורה בלי צנזורה: שלמה כהן, אורי פינק, יונתן וקסמן, הקריקטוריסטים הקבועים של "ישראל היום", ""מעריב", ו"כלכליסט" מגלים מה אסור לצייר ועוד.
'במחנה מקוצר' – אירוע מיוחד סביב עיתון במחנה שנסגר לפני חודשיים בהנחיית צחי פרבר ואסף חנוכה. חנוכה ייסד במהלך שירותו הצבאי מדור קומיקס בשם "מקוצר - קומיקס צבאי שמתחיל ונגמר". המדור אירח את מיטב יוצרי הקומיקס של אותה התקופה כאשר התנאי העיקרי שהוצב בפני האמנים היה ליצור דבר מה שקשור לצבא. כל אמן קומיקס לקח את הדברים לכיוון שונה לחלוטין: החל מסיפורים אישיים כואבים בחלקם, דרך תיאור הומוריסטי של דמויות בדיוניות, וכלה בסיפורי מתח צבאיים.  

אירוע מוסיקלי מיוחד בפסטיבל יהיה: שנסונים שרים באהבה קונצרט מצויר לרגל ט"ו באב עם השחקן, זמר בני פורת והמתופף והאמן רמי שולר, בשילוב סרטי אנימציה שערך דודו שליטא וביצוע של שנסונים צרפתיים כמו: "אהבה בת 20", "תחת שמי פאריס", "עלי שלכת", "איש הגז", "שתי גיטרות", "הבורגנים" ואחרים.
מפגש מיוחד, תחת הכותרת מן ופיבן, יתקיים עם אמן החפצים חנוך פיבן בהנחייתו של פרופ׳ רפי מן. חנוך פיבן - אמן החפצים הבינלאומי שכבש את העולם בזכות סגנונו הייחודי, המאופיין ביצירת איורים באמצעות שלל חפצים, חומרים ומרכיבים מפתיעים, יגיע ל״אנימיקס״, לענות על שאלותיו של העיתונאי הותיק, פרופ׳ רפי מן (לשעבר איש מעריב וגל״צ) על עבודתו, סגנונו, הקריירה הבינלאומית, הסיפורים הקטנים מאחורי הפורטרטים הגדולים.

בתוכנית האנימציה בולט השנה חלקם של סרטים באורך מלא:
סוסי החלונות  /אן- מרי פלמינג /קנדה 2017 – סיפורה של רוזי מינג משוררת קנדית, בת לאם ממוצא סיני ואב איראני שנטש אותה בצעירותה.  רוזי מוזמנת לפסטיבל שירה בעיר שיראז באיראן ו ולראשונה בחייה היא בוחנת את זהותה. הסרט זכה כבר ב 8 פרסים ראשונים בפסטיבלים,  ונבחר  "אהוב הקהל" ברוב הפסטיבלים בהם הוצג.
זום/ פדרו מורלי /קנדה ברזיל / 2015 – על מערכת יחסים רב ממדית מתרחשת בין אמנית קומיקס אמה , סופרת- מישל  ובמאי סרטים- אדוארד שכל אחד  חי במציאות שונה אך מקיים קשר עם הדמויות האחרות. הסיפור  נע בין העולם הריאליסטי לבין עולם מקביל המתרחש בין ריבועי קומיקס מצויר, המאפשרים לצפות בכמה "פריימים" בו זמנית.

לואיז על החוף/ ז'אן פרנסואה לאגיוני / צרפת 2016 - ביום האחרון של חופשת הקיץ מגלה לואיז שהיא נותרה לבדה בעיירת הקיט בה היא גרה. לואיז -אישה מבוגרת ובודדה, חייבת לארגן לעצמה במהירות חיים חדשים בתנאים של עיירה נטושה ומנותקת לקראת החורף המתקרב. את החורף היא תעבור עם כלב זקן שגם הוא נשכח מאחור.

את'ל וארנסט/רוג'ר מיינווד/ בריטניה 2016 - ריימונד בריגס, מגדולי הסופרים והמאיירים הבריטיים, הקדיש רומן מצויר לזוג הוריו את'ל וארנסט. זוג בריטי רגיל לגמרי שחי בימים בלתי רגילים. עיקר חייהם- בין שתי מלחמות העולם עת האימפריה הבריטית מתחילה לאבד את כוחה וגדולתה, ושינויים חברתיים מתחילים  לכרסם במסורת המעמדות השמרנית בת מאות השנים.
הרומן המצויר הונפש בעדינות רבה ובנאמנות לעיצובי התקופה, אנשיה, הרחובות והאירועים הפוליטיים. סרט אנימציה שונה, כמעט דוקומנטארי לאלה שחשים געגוע ליופי התמים ההוא.

כמדי שנה יוקרנו בפסטיבל תוכניות בינלאומיות עשירות שבכל אחת מהן מקבצים של סרטים קצרים שנעשו לאחרונה על ידי יוצרים ברחבי העולם. גם בשנה זו יציג הפסטיבל מבחר מסרטי האוסקר האמריקאי לתקופותיו ובהם:
סיידר אגסים וסיגריות / רוברט וואליי /מועמד לשנת  2017 -מונולוג רווי אלכוהול ועשן סיגריות של גבר עייף וציני. גופו הרוס מתאונות דרכים ומפגעי הזמן, הוא אינו יכול לרכוב עוד על אופנועו אך בדמיונו הוא עדיין אותו הגבר החזק והלוחמני שהיה.
ווישה העוורת /תיאודור אושב /מועמד 2017 -ווישה העוורת אינה רואה את ההווה. עינה השמאלית יכולה, מיום היוולדה, לראות רק את העבר, ועינה הימנית רואה רק את העתיד.מאת האמן הקנדי יליד בולגריה תיאודור אושב המככב בכל הפסטיבלים.
הירח והבן /ג'והן  קיינמייקר / זוכה האוסקר 2006 - סרט אוטוביוגרפי, מרגש וסוחף של יוצר אנימציה אמריקאי שזכה באוסקר ב-2006. היוצר עושה חשבון אכזרי וקורע לב עם אביו המת על אורח החיים שכפה על אשתו וילדיו. חיים של הרפתקאות כלכליות כושלות, קשרים הרסניים עם המאפיה, בתי סוהר , והרבה בושה וכאב למשפחה. באמצעים של אנימציה ידנית חופשית, שחזורים  דוקומנטאריים, ודמיון מתפרע -מסופר הסיפור בדרך מטלטלת עם הרבה כנות ואומץ.
פייפר /אלאן בארילרו / זוכה 2017 - סרטון קצר ומתוק מהסוג שחברת פיקסר מצמידה לסרטיה הארוכים, ונראה כעין השתעשעות במדיום האנימציה. פייפר הוא גוזל של ציפור חולות המכונה בעברית "חרטומן" שחי עם אימו בתוך הצמחייה שליד הים הגדול ומסרב להתבגר ולצאת למלאכה הקשה של איסוף מזון .הסרט ממשיך את המסורת הקלאסית של האנשת בעלי חיים כשגוזל חמוד זה מתנהג בדיוק כילד קטן הלומד להתגבר על פחדיו ולקחת את גורלו בידיו.
עוד בפסטיבל : סרטי דוקו-מציה 2017 –סרטי אנימציה קצרים המבוססים על סיפורים והתרחשויות שקרו במציאות:
200 מיליון אנשים עם מוגבלות שכלית -סרטון קטן המדגים את יכולתה של האנימציה באינטרנט, לעורר מודעות לנושאים אנושיים בעלי משמעות גלובלית, ולעורר למחשבה ואולי גם לפעולה, צופים מרחבי העולם.
איך נלמד לבטוח בעצמנו /לייזי צ'יף - משנתו של הסופר הבריטי יליד שוויץ אלין דה בוטון, גרמה למיליוני אנשים בעולם להבין טוב יותר את חייהם שלהם, ואת העולם הסובב אותם.
בסרטון קטן על נושא הביטחון העצמי, מביא דה בוטון מחשבה מקורית מפתיעה ומרתקת לשפר את ביטחוננו העצמי ועקב כך את כל מהלך חיינו מהיום והלאה.
"סוליימה" / ג'אלאל מאג'הוט - הדי השבר המדמם בעולם הערבי מגיעים גם לאנימציה . סיפור אמת  על סולימה ,אקטיביסטית סורית התומכת במורדים הסורים מראשית מאבקם בשלטוןשל משפחת אל-אסאד.מאבקה האמיץ  גורם לה להיפרד מבעלה שאינו מקבל את דרכה ומסירותה לרעיון ולדרך.רישום ידני מלא הבעה ורגש מפליא להעביר את עוצמת השבר והאימה.
לאבד את דתי/ ג'וליה ולדמן - וידוי אישי, בקולה האמיתי של צעירה אמריקאית -ארלה קנודסן. ארלה הייתה נוצרייה נאמנה שנדרה להינזר מפעילות מינית עד חתונתה ואף ענדה טבעת כסף שתזכיר לה את נדרה. בהגיעה לגיל 16 היא משנה את דעתה, ומאבדת את דתה, ומנסה בכל כוחה לאבד גם את בתוליה. סיפור אישי משעשע ומעורר למחשבה באנימציה ידנית בעט ודיו. 
התחממות גלובלית / לייזי צ'יף - בהרצאה קצרצרה ומאוירת להפליא- מסכמת מדענית האטמוספרה קטרינה הייהו, נושא טחון עד דק ועדין שנוי במחלוקת- התחממות כדור הארץ. המדענית נוקטת שפה פשוטה וציורית והופכת את הדבר הענק והמפחיד הזה לנושא פשוט להבנה ולפעולה.                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
מין בחלל / תום מק'רארטן -אם מדברים על חיי אדם מחוץ לכוכב שלנו, האם אפשר להמשיך להתעלם מגורם כל כך חשוב לחיינו והמשך קיומנו ? איך יהיו יחסי מין בתנאים של חוסר משקל?  ועוד נושאים כבדי משקל בסרטון קטן ומאתגר זה.
קאפוט (שבורה) /וולקר שלכט -ראיונות עם כמה נשים שהיו אסירות פוליטיות בכלא הנשים הוהנק במזרח גרמניה, בשנים של האופל הסובייטי, הפכו לסרט אנימציה המנסה להעניק  דימוי חזותי למקום הנורא הזה.
היאס - היאס הוא ארגון יהודי בינלאומי , שלא למטרות רווח, הפועל למעלה מ120 שנה ברחבי העולם, להצלתם של פליטים ונרדפים מכל אומה ולאום. בימים אלה שפליטי חרב ורעב הופכים לאיום קיומי על הסדר של העולם השבע והמוגן, הופך הקול של היאס לכמעט חתרני או לפחות מביך – אל מול האימה מגלי הפליטים המאיימים להציף את ערי אירופה (ואף ישראל).
תענוגות האישה / אנה גינסבורג - מה עובר על האישה המודרנית במאבקה לאורגזמה בריאה ומספקת. כמה תובנות מעמיקות ואף משעשעות ללא מבוכה ובלי להסמיק. סרט זה הופק עבור ערוץ שידור ציבורי (ערוץ 4 הבריטי)....
"עצור  בצד" / ג'ינה קמנסקי וגו'ולי זמארקי - אלכס לנדאו הוא גבר אפרו אמריקאי שאומץ בידי הורים "לבנים" וחונך על ידם להאמין שצבע העור הוא גורם חסר חשיבות בחייו של אדם. אך באותו הלילה ב-2009, עת נעצר בידי שוטרים אלימים בעיר דנבר, הוא איבד את אמונו בעולם "עיוור צבעים" וכמעט שאיבד גם את חייו. אלכס מספר לאימו את מאורעות אותו הלילה ומה שקרה לו בהשפעת המקרה.
הקופסה / מיכאל שילר - הקופסה בעגה של משטרת ניו-יורק היא הצינוק בבית הסוהר העירוני בריקרס איילנד שמול הברונקס. כלא שהיה אמור להיות  מוסד שיקומי לעבריינים צעירים ולמעשה הפך לדוגמא לאכזריות של ממסד חסר רגש, גזעני ואלים. הסרט מבוסס על ראיון אמת עם ישמעאל נזאריו כחלק מתחקיר שנעשה על מנת לגלות את  הפנים האמיתיות של מוסד שתכליתו החזרת צעירים תועים- למעגל החיים הנורמטיביים.
תחת הכותרת יחסינו לאן? יציג הפסטיבל סרטי אנימציה עכשוויים על בני אדם והקשרים כמו:
 
אנטומיה /פטריק אקלונד - מסע אנטומי בין מוקדי כאב בגופו של המספר. קשה לדעת ממה נהנה המספר יותר: האם זה מריבוי המכאובים שלו- המספקים לו התעסקות בלתי פוסקת,  או מיכולתו לשתף את הצופה ולשעשע אותו ביכולת סיפורית מרשימה.
פרסטון / גבריאל עמר - האמנות כמלחמה. פסנתרן חמור סבר מתכונן לצאת אל הקהל הגודש את האולם. בשבילו זאת מלחמה לחיים או למוות.
פוטרתי על מרס/ נייט שרמן וניק ווקי - גבר מודיע בטלפון לאשתו שהוא פוטר ממקום עבודתו.  אך הוא נמצא על המאדים בהתנחלות אנושית חדשה. וטיסתו לשם היא בכרטיס לכיוון אחד בלבד. מה הוא הולך לעשות עכשיו?
שיכרון במועדון / מישל קרופורד -סרטון המתאר בדרך של "דוקו-אמנותי" ערב בסצינת מועדוני הלילה בה צעירים וצעירות שמרעילים את גופם ונפשם באלכוהול, סמי אונס והזיה, שכרון חושים ואבדן צלם.
משחק תפקידים / ז'ו דרי - העיתון ניו יורק טיימס, פרסם במהדורתו האינטרנטית סדרת סרטוני אנימציה בכותרת "אהבה מודרנית" ובו מונולוגים אמיתיים של גברים ונשים המספרים אנקדוטה קטנה מחיי האהבה שלהם. מונולוגים אלה הונפשו כסדרה, ומציגים מבט אחר על המושג "אהבה בעידן המודרני".
עוד בפסטיבל מיטב האנימציה הישראלית ובתוכה חגיגת אסיף 2017 - החגיגה השנתית של האנימציה הישראלית: הקרנות, מפגשים, ותחרות נושאת פרסים.
חגיגה לילדים
התוכנית לילדים בפסטיבל מציעה חגיגה של סרטים ואירועים ובהם: מבחר סרטי ילדים שהוקרנו בפסטיבל אנסי 2017 בצרפת - פסטיבל האנימציה הגדול והמרכזי בעולם, סרטים ישראלים ממיטב הקלאסיקה העוברת מדור לדור כמו מיץ פטל, הכינה נחמה, דירה להשכיר ושאר יצירות שההורים והילדים גדלו עליהם וגם סרטי אנימציה באורך מלא ובהם:
אדמה/ סימון רובי / צרפת / 2015 - כאשר אחיו הבוגר והמרדני עוזב בהתרסה את הכפר במערב אפריקה, מחליט אדמה בן ה-12 ללא היסוס לרדוף אחריו ולהחזירו הביתה. אופיו החזק ורוחו האיתנה של אדמה, מובילים אותו למסע חוצה ימים וגבולות.  לבני 10 ומעלה ולכל המשפחה.
חיי כקישוא/ קלוד בראס / שוויץ /2016 - סרט בובות  סוחף ומרגש על ילד בן 9 שאביו נעלם מזמן. אמו האלכוהוליסטית נהרגה בתאונה מוזרה, והוא נמסר למוסד . הוא מקפיד לשמור על כינוייו  מהבית -"קישוא". עם ה"אינטליגנציה הרגשית" הייחודית שלו ובעזרת שוטר בעל לב רחום, מצליח לפרק את העוינות של חבריו למוסד ולהפוך אותם לחבורת ילדים חמה ותומכת.  
המלך והציפור/ פול גרימו  / צרפת 1952-1980 - יצירת מופת של אחד מגדולי יוצרי האנימציה – הצרפתי פול גרימו המבוססת על אגדה של ה.כ. אנדרסן "הרועה ומנקה הארובות".
סיפור יצירת הסרט מלווה גם בדרמה של מאבק על דרך עריכת הסרט  בין הבמאי לבין המפיקים שלווה גם במלחמה  על זכויות היוצרים שגרמו להפקת הסרט להתפרש על פני  28 שנים. הסרט  טרם הוקרן בישראל. והקרנתו אסורה גם בכמה מדינות כתוצאה מהסכמי הזכויות שנקבעו בהליך המשפטי. תרגום לעברית. מיועד לגיל 8 ומעלה ולכל המשפחה.
אגדת שלמה המלך / חנן קמינסקי/ הונגריה- ישראל 2017 - סרט ארוך נוסף ברשימת סרטי האנימציה של הבמאי הישראלי חנן (אלברט) קמינסקי. הסרט  הופק בישראל בתמיכת המיזם לקולנוע ואנימציה ברשות לפיתוח ירושלים. הסיפור נשען בחופשיות על אגדות שלמה המלך עם הרחבות עלילתיות כיד הדמיון הסיפורי של הבמאי. שלמה המלך חובר למלכת שבא והמלכה הערבית נעמה- ויחדיו יוצאים למלחמה במלך האופל אסמודיאוס המאיים להרוס את ממלכותיהם .  הסרט יוקרן בגרסה עברית.  80 דקות . דובר עברית לכל המשפחה.             
כמו כן יציג הפסטיבל שתי קלאסיקות מהמבחר העולמי לילדים: יצאנו ליער לצוד דוב  סרט מצויר קורן חום וחיוך, באנימציה קלאסית מאנגליה המערב חיי יום-יום במשפחה שמחה ומלאת מרץ עם דמיון וקצת פנטזיה. האם הדוב שיצאנו לצוד הוא אמיתי? או אולי רק יציר דמיוננו והסרט סיפור הצעצועים הנשכחים המבוסס על סרטי ה"צעצוע של סיפור" שהפכו לקלסיקה- אך הפעם במהדורה קצרה בסרטון ספשייל  שנוצר לחג המולד, וזכה להצלחה עצומה בארה"ב ואירופה.
גם השנה יקיים דודו שליטא את המפגש צופים עם דודו ובו הוא אוסף קבוצה של ילדים והוריהם, וצופה עימם בלקט סרטים קצרים ואיכותיים ומשוחח אתם תוך כדי ההקרנה על השפה המופלאה של האנימציה.
בנוסף יתקיים מפגש לכבוד יום הולדת 90 לפו הדוב -הדוב המצוייר של א.א.מילן אותו יגישו - יהודה אטלס ודודו שליטא.
שלמה_כהן


"אנימיקס" תל אביב - הפסטיבל הבינלאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה ה – 17
12-8 אוגוסט 2017
חגיגת המצויירים של הקיץ בסינמטק ת"א
מחירי כרטיסים : מ -21 ועד 55 ₪.
טלפון לרכישת כרטיסים : 03-6060800
אתר "אנימיקס": www.animixfest.co.il
ובאתר סינמטק תל-אביב

You May Also Like

0 comments

תגובות