צייר לי כסא - תערוכה חדשה בגלריית החווה בחולון

by - 22:40









תערוכה חדשה בגלריית החווה בחולון:

צייר לי כסא

אר נובו: מקו לכתם, מכפית ועד מגדל אייפל

מאה שנה של עיצוב - תערוכה המחברת בין פריטי אספנות מרהיבים, שעוצבו ביד אמן בראשית המאה הקודמת, לעיצוב עכשווי, המושפע מסגנון האר נובו

אוצרת: מיה פרנקל טנא

** התערוכה מוצגת במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בחולון**
תאריך פתיחה: שבת 1/4/17 בשעה 11:00
תאריך נעילה: 31/5/17
צייר לי כסא - תערוכה חדשה בגלריית החווה בחולון
אוסף ענת ויוסי מי - דן. צילום תום וזיאל
בגלריית החווה בחולון תיפתח התערוכה "צייר לי כסא" המבקשת לבחון את השפעתו של סגנון האר נובו על תפיסות עיצוב עכשוויות דרך שני צירי זמן – עבר והווה.
התערוכה תוצג בין התאריכים 1/4/17 – 31/5/17
אוצרת: מיה פרנקל טנא.
בשנות השמונים של המאה ה-19 נולד באירופה סגנון חדש באמנות ובעיצוב. הסגנון, המכונה אר נובו Art Nouveau)) - אמנות חדשה, צץ בכמה מדינות במקביל ובשמות שונים, שבטאו את רוח התקופה. הרצון ליצור צורה חדשה של אמנות עבור העידן החדש מעולם לא היה חזק יותר. הצורך לנוע אל עבר "החדש", בא לידי ביטוי באחד מן המוטיבים המרכזיים בסגנון זה - קו "צליפת השוט" (whiplash line). הקו המתעקל, מתפתל וזורם, מייצג את הרצון להשתחרר מכבלי המסורת ולנוע בחופשיות, אל עבר המודרני.
ייחודו של הסגנון  בכך שהקיף את כל תחומי האמנות והעיצוב. ציור, פיסול, אדריכלות, עיצוב חפצי נוי, רהיטים, תכשיטים, עיצוב גרפי ואיור. שאיפתם של אמני התקופה הייתה ליצור שוויון בין האמנויות השימושיות, ה"נמוכות", לבין האמנויות ה"גבוהות".

בתערוכה, המבקשת כאמור לבחון את השפעתו של סגנון אר נובו דרך שני צירי זמן – עבר והווה, יוצגו חפצי אמנות ורהיטים בני מאה שנה ויותר, שנאספו לאורך שלושה עשורים על ידי ענת ויוסי מי-דן. לצד הפריטים העתיקים והנדירים, מוצגות בגלריה עבודות של תשעה מעצבים עכשוויים - נעם גאיה אלוני, תמר גליק, יוסי מדר, אור גלס, אלירן יקשין, אריאלה זוכוביצקי, הדס כהן, מיכל ואיליה גיטלמן (סטודיו מיציליהMitzilya ), תמר ברניצקי. עבודותיהם של המעצבים מתכתבות עם מוטיבים מרכזיים באר נובו - קו צליפת השוט, צמחים ופרחים, דמויות נשיות, אורנמנטים ועוד. בעבודותיהם, מעניקים המעצבים פרשנות עכשווית למוטיבים אלו, תוך שימוש בטכנולוגיות ובחומרים חדשים.

העבודות העכשוויות כמו גם המוצגים ההיסטוריים, מייצגים מגוון תחומים: עיצוב מוצר (רהיטים, כלים, תכשיטים, אריחים), עיצוב טקסטיל (בדי ריפוד, צעיפים, מפות), עיצוב גרפי ואיור (כרזות, ספרים). זאת, בהתאם לתפיסת העיצוב ההוליסטי, הרווחת בתקופתנו, וכן לחזונם של מובילי זרם האר נובו -  לייצר קו מוצרים שלם, לריהוט ואבזור הבית, בסגנון אחיד והרמוני - ממעקה המדרגות עד לאריח הרצפה, מכוס תה ועד כסא.

למשל: המעצבת נעם גאיה אלוני, יצרה משקפיים בקו מתעגל וזורם. ממבנה המוטות ועד הפיתוחים מעל העדשות, ניכרת השפעתן של קונסטרוקציות עץ ומתכת במבני אר נובו. הקישוטיות הדומיננטית, אך בד בבד מינימליסטית, תואמת את טכניקת ההדפסה התלת מימדית - שיטת ייצור חדשנית ומדויקת להפליא.

תכשיטיה של תמר גליק, העשויים בעבודת יד, משופעים בדימויים נשיים ופרחים זעירים, המשדרים עדינות ורוך. אולם שלמותם של האובייקטים מופרעת על ידי מניפולציות חומריות וטקסטואליות של המעצבת - שיער גולש הופך לגוש מקורזל שטיבו לא ברור, עיניה של דמות נשית מוסתרות תחת כפיס מתכת באקט אלים, פרחים דקיקים נעלמים תחת חלקי מתכת. התוצאה הנראית לעין, מעוררת תהיות על יופי, נשיות ופמיניזם.

ציוריו גדולי המימדים של יוסי מדר, עשויים להיראות במבט ראשון כאיורי אר נובו או אפילו כרזות פרסום מן התקופה. אולם מבט נוסף מגלה עושר של דימויים השאובים מעולם תוכן אישי. בשפה איורית וירטואוזית, מתוארות סצנות פנטסטיות מלאות דמיון ופרטים, המצריכות התבוננות ממושכת ומעמיקה. הצבעוניות סלקטיבית, כמעט מונו כרומטית. בציורים משולבים עיטורים, טקסטים ודגמים בסגנונות שונים - קלאסי, גותי ואר נובו, המתחברים יחד בעורמה מתעתעת, לכדי יצירה שלמה.

 
 


גלריית החווה בחולון
רח' הנחושת פינת רח' המלאכה, א.ת חולון
טלפון: 035596590

שעות פעילות הגלריה:

יום שני:     13:00-16:00
יום שישי:   10:00-14:00  
יום שבת:   10:00-14:00

הכניסה בחינם!



You May Also Like

0 comments

תגובות